Deezer werkt samen met Nederlandse hitlijsten
Muziekstreamingdienst Deezer levert vanaf vandaag wekelijks streaming data aan SoundAware, het bedrijf dat voor de muziekindustrie registreert welke muziek wordt gedraaid op de Nederlandse radio- en tv-stations. SoundAware stelt op basis hiervan wekelijks de Mega Top 50 en de Media Markt Top 40 samen.
Deezer gaat SoundAware wekelijks voorzien van data over de meest gestreamde tracks. Deezer zet iedere week een playlist met de meest actuele hitlijsten online. Dat betekent dat het luistergedrag in Nederland nu nog beter is terug te vinden in de hitlijsten. Fabrizio Gentile, Managing Director Benelux voor Deezer: “We zijn blij met deze samenwerking. Dit is voor Deezer een belangrijke stap in de erkenning als toonaangevende speler in de Nederlandse muziekconsumptiemarkt.”
Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting Nederlandse Top 40: “Al meer dan vijftig jaar is de Top 40 een begrip in Nederland; het wekelijkse overzicht van de populairste hits. Voor de samenstelling maken we gebruik van gegevens waaruit we die actualiteit goed, objectief en betrouwbaar kunnen meten; airplay, trends in social media, consumentenonderzoek en streaming. En vanaf nu gebruiken we ook de cijfers van Deezer. Daarmee wordt de Top 40 een nóg betere afspiegeling van de smaak van Nederland.”
Barend van Deelen, 3FM presentator van de Mega Top 50: “Om de Mega Top 50 zo actueel mogelijk te houden en de lijst met zijn tijd mee te laten gaan, is het voor ons zeer belangrijk dat we continu blijven kijken naar de verschillende mogelijkheden om de lijst te blijven vernieuwen. Deezer is momenteel één van de streamingdiensten waarvan veel gebruik wordt gemaakt in ons land en dus vinden we het belangrijk om deze gegevens ook mee te nemen in onze samenstelling. Zo krijgen we een nog duidelijker beeld van het streamgebruik in Nederland. In dat opzicht zijn we dus erg blij met deze samenwerking.”
Bron: Deezer/Broadcast Magazine