John de Mol: "geen verkoopplannen" Radio 538
John de Mol heeft “geen plannen voor een verkoop” van Radio 538. De mediaondernemer omschrijft Radio 538 als “een prachtig bedrijf en leuk om te hebben”. Het station (waartoe ook SLAM!FM en Radio 10 Gold behoren) hoeft wat hem betreft dan ook niet verkocht te worden, zegt hij in een interview met Radio))) ILOVEIT. Wel voegt hij toe: “Je kunt nooit voorspellen in welke grote strategische spellen we nog terechtkomen, waardoor het onderdeel kan zijn van een groter plaatje. Maar op dit moment speelt er niets.”
Sanoma, zakenpartner van De Mol binnen SBS Nederland, gaf in november in Adformatie aan interesse te hebben om 538 over te nemen. Een verkoop is niet ondenkbaar, aangezien Talpa’s strategie is gericht op het internationaal verkopen van zelf ontwikkelde en succesvol gebleken televisieformats. “In Nederland kan het heel prettig zijn om radio te hebben als het om marketing gaat, maar binnen de filosofie van het bedrijf is het niet nodig.”
Innovaties als het koppelen van sociale media en video content aan radio bieden samen met digitale distributie nieuwe kansen voor het medium: “Ik denk dat je over een paar jaar radio kunt ontvangen met een stukje zilverpapier op de voorruit van je auto.” Hij verwacht wel dat digitale radio nog lang een niche business zal blijven en dat (met name ‘free to air’) radio nog lang een rol van betekenis speelt.
Bron: Radio)))ILOVEIT