Maand na 3FM Serious Request: € 7.792.113 voor ALS Nederland
Een maand nadat 3FM Serious Request haar actieweek voor Stichting ALS Nederland op de Grote Markt in Nijmegen afsloot met een recordbedrag na zes jaar, is de nieuwe tussenstand bekend.
Samen met heel Nederland is er € 7.792.113 opgehaald voor onderzoek naar de ziekte en behandeling van ALS. Met het geld financiert Stichting ALS Nederland ook hulpmiddelen voor mensen die nu ALS hebben.
Met een bomvol plein voor het Glazen Huis nog vers in het geheugen, blikt NPO 3FM terug op 3FM Serious Request. Van het publiek dat uit volle borst Another Love van Tom Odell meezong, tot de ontroerende verhalen van ALS-patiënten en hun naasten tijdens de actieweek. Er waren elf huilmomenten, twee huwelijksaanzoeken, er zijn zevenentwintig sapjes en ontelbare ‘bakkies beuk’ gedronken.
In totaal gingen 19 mensen kaal voor Stichting ALS Nederland, waaronder 3FM-dj’s Barend van Deelen en Wijnand Speelman die daarmee vijftigduizend euro ophaalden. Vijf keer ging de Grote Markt dicht vanwege drukte en maar liefst 47 artiesten stonden op het grote podium naast het Glazen Huis. In totaal maakten de 3FM-dj’s 168 uur radio tijdens 3FM Serious Request.
Limore Noach, directeur Stichting ALS Nederland: “Het was een onvergetelijke en hartverwarmende editie van 3FM Serious Request. Veel mensen kregen een platform om hun verhaal te vertellen: mensen die zelf de diagnose ALS hebben, hun naasten maar ook nabestaanden die al eerder iemand hebben verloren aan ALS. Daardoor voelden mensen zich enorm gehoord, omdat ze zo open de enorme impact van de ziekte konden delen.”
3FM Serious Request bereikt 1,3 miljoen luisteraars
Luisteraars kwamen in de week voor kerst massaal naar de Grote Markt in Nijmegen om de dj’s in het Glazen Huis te steunen en te genieten van de optredens op het grote podium. Ook de thuisblijvers wisten 3FM Serious Request goed te vinden: van 17 tot en met 24 december heeft de actie 1,3 miljoen luisteraars bereikt. De uitzendingen over 3FM Serious Request, met de live-updates en gasten in het Glazen Huis, van NTR en Powned op NPO 1 en NPO 3, hebben in totaal 5,7 miljoen kijkers bereikt.
Ruim 250.000 donaties
Met 3FM Serious Request wil 3FM Nederland in beweging brengen iets te doen voor een goed doel. Dat hebben de luisteraars massaal gedaan: tijdens deze twintigste editie werden meer dan 250.000 donaties gedaan voor Stichting ALS Nederland. Dat zijn donaties van mensen aan de brievenbus, directe donaties via de QR-codes, maar ook de talloze Kom In Acties die mensen thuis gestart zijn. In totaal 1055 acties door heel Nederland. Van flessen inzamelen, tot de vele initiatieven om te fietsen of wandelen naar Nijmegen, maar ook het verkopen van de inmiddels beroemde ‘Bramburger’ en de plaatselijke scholen die in actie zijn gekomen. Het hoogst opgehaalde bedrag met een actie is 125.999 euro.
“We zijn heel dankbaar voor de overweldigende steun die ons vanuit heel Nederland heeft bereikt. Hiermee kunnen we het onderzoek naar de oplossing voortzetten en mensen met ALS nog beter ondersteunen met hulpmiddelen. En natuurlijk hopen we van harte dat mensen de strijd tegen deze dodelijke ziekte ook na 3FM Serious Request blijven steunen”, aldus Limore Noach.
Bron: NPO/BM