Megamediaspektakel: de Top 2000
Thank God I‘m a Country Boy. Daarmee lanceerde John Denver op Tweede Kerstdag 1999, om precies twee over twaalf ’s nachts, een swingend fenomeen, resulterend in die onverwoestbare nummer één op oudjaar: Bohemian Rapsody.
Ooit bedacht als alternatief tegen het kerstgeweld van Sky Radio én een ludieke manier om het ‘magische millennium’ in te luiden, is de Top 2000 uitgegroeid tot multimediale happening van nationaal formaat.
In het decembernummer van Broadcast Magazine duiken vijf mannen van het eerste uur – Kees Toering, Ron Stoeltie, Fred Willems, Bert Kranenbarg en Hans Schiffers – terug in de tijd. “Mensen staan nu bij Beeld & Geluid in de rij om radio te kijken!”
Toering over de begintijd: “Van alle Millenniumplaten hebben we er 2000 in een krantenadvertentie gezet. Een groslijst met als idee richting de inzenders: brengen jullie nu ook maar een volgorde aan in de genomineerde nummers. Rechtsonder een bon om je Top 5 in te sturen.”
Stoeltie: “Na een tijdje liet de secretaresse een klein stapeltje bonnetjes zien. Dat viel tegen. Een paar dagen later belde iemand van de postkamer. De postkamer was ontploft! Postzakken vol bonnetjes. We werden gek, maar dachten tegelijkertijd: we hebben beet!”
Willems: “Met ons team van vier of vijf organiseerden we alles, dus we wisten niet wat ons overkwam. We hadden één computer voor de mail. Zeven mailtjes per minuut, dat bleef maar doorgaan. Daarnaast ratelde de fax onophoudelijk.”
Schiffers: “Het idee klopte precies bij de zender, de wijze waarop we met muziek omgaan, niet denkend vanuit verkoopcijfers. Juist de verhalen en reacties bij platen, dat is precies waar Radio 2 voor staat.”
Een uitgebreide, rijk geïllustreerde reportage over het fenomeen Top 2000 is te lezen in Broadcast Magazine 330. Nog geen abonnee? Klik hier.
Bron: Broadcast Magazine