Netto radioreclamebestedingen dalen
De netto radioreclamebestedingen zijn in het derde kwartaal van 2015 gedaald naar ruim 42 miljoen euro. Dat is 2,5 miljoen minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal adverteerders is toegenomen van 815 vorig jaar naar 862 dit jaar. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).
De spotbestedingen in het derde kwartaal komen uit op 39,5 miljoen euro, een daling van 2,8 miljoen euro. De non-spotbestedingen stijgen wel, namelijk met 0,3 miljoen naar bijna 2,6 miljoen euro. Kruidvat is net als vorig jaar de grootste radioadverteerder in het derde kwartaal. Renault stijgt naar de tweede plaats (was nummer 93 in 2014) en Ziggo zakt een plaats naar de derde positie.
Retail is veruit de grootste branche op radio en transport is een goede tweede. Deze twee branches hebben in het derde kwartaal van dit jaar respectievelijk 16,7% en 15,4% meer op radio besteed. De nummer drie qua branches, financiële dienstverlening, is flink gedaald, met 16,6%.
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: “Het aantal adverteerders is flink gestegen en we zien in de laatste luistercijfers ook een groei, dit biedt perspectief voor groei. De kracht van radio is de lineaire relevantie; radio is live en door het hier en nu voelt de luisteraar zich betrokken en onderdeel van wat er gebeurt in het land en in de wereld. Dat biedt adverteerders een effectief reclamepodium en steeds meer adverteerders erkennen dit. RAB onderstreept dit middels de méér-met-radio-campagne die nu een tweede flight heeft.”
Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs.
Bron: RAB/Broadcast Magazine