EBU stelt geluidsnorm voor reclames vast
Een projectgroep van de European Broadcasting Union (EBU), het samenwerkingsverband van publieke omroepen in Europa, heeft een aanbeveling uitgebracht die een einde moet maken aan de verschillende geluidsniveaus van reclame. Het indringende geluid van commercials, trailers en jingles, die ‘harder’ klinken dan een programma, is al jaren een bron van irritatie voor veel kijkers en luisteraars.
Het geluidsverschil komt onder meer door verschillende compressietechnieken. De ‘R128-aanbeveling’ moet onder meer zorgen voor ‘luidheidsharmonisatie binnen en tussen zenders, betere artistieke expressiemogelijkheden en daarmee, uiteindelijk, voor een grotere tevredenheid zorgenonder kijkers en luisteraars’. Er komt onder meer een nieuwe meetmethode. De technische uitvoering van de aanbevelingen in ‘R128’ heeft grote gevolgen voor het productie-, uitzend- en distributieproces. Technicolor zal dit realiseren voor de radio- en televisieuitzendingen van de publieke omroep. Meer bij Technicolor Nederland (pdf).
Bron: Villamedia/Broadcast Magazine