Mediabestedingen in 2009 fors gedaald
De totale mediabestedingen in Nederland zijn in 2009 sterk gedaald, waarbij de printmedia het hardst werden getroffen en internet als enige mediumtype de bestedingen zag toenemen, maakte marketing- en mediaonderzoekbureau The Nielsen Company gisteren bekend.
De nettomediabestedingen daalden in 2009 ten opzichte van het jaar ervoor met 12,4 procent tot ruim euro 4,9 mrd. De grootste daling vond plaats bij de printmedia, met een bestedingenafname van 20,4 procent. Bij de advertentiebestedingen in de dagbladen bedroeg de daling 24,4 procent en bij de publiekstijdschriften was er een afname van 25,7 procent.
Op internet namen de nettomediabestedingen met 1,9 procent toe, maar dat is een fors lagere stijging dan de groei van 29,7 procent in 2007 en 9,7 procent in 2008. De mediabestedingen op TV daalden met 8,7 procent en bij radio was de afname 16 procent.
Bron: FD