Reactie PwC op 'foute' radiovoorspelling
In reactie op het bericht dat PwC de verkeerde voorspellingen voor de radiomarkt hanteert geeft Sander Kranenburg, leider van de entertainment & mediapraktijk bij PwC aan dat de verwarring ontstaat over de term ‘end-user spending’ (consumentenbestedingen). “Deze variabele wordt in het radiohoofdstuk niet gebruikt. Het gaat hier om de omroepbijdragen, welke naar verwachting jaarlijks met 4,3 procent dalen als gevolg van bezuinigingen. Per saldo groeit de radiomarkt licht, namelijk jaarlijks met 0,4 procent.”
“Onze marktafbakening betreft niet enkel reclamebestedingen, maar ook de omroepbijdrage van de overheid. Op deze wijze geven we een breder beeld van de geldstromen in deze sector. De reclamebestedingen zullen naar verwachting tot en met 2014 jaarlijks met 3,3 procent stijgen.”
“Dit is de tiende outlook. Eerdere voorspellingen blijken dicht de werkelijk gerealiseerde bestedingen te benaderen, waarbij onze voorspellingen inzake de advertentiemarkt vaak eerder aan de voorzichtige kant zijn. Goed nieuws voor de sector dat de advertentiemarkt zich nu sneller lijkt te herstellen.”
Bron: PwC/Broadcast Magazine