3FM Serious Request scoort hoog bereik
3FM Serious Request 2009 heeft 10,6 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder bereikt via radio, tv en internet. Dit is 75 procent van alle Nederlanders van 10 jaar en ouder. Hiermee evenaart 3FM het recordbereik van 2008. De bekendheid van het crossmediale evenement is met 82 procent in 2009 nog meer toegenomen. In 2008 was dit nog 79 procent. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos en Jansen in opdracht van 3FM en uit kijkcijfers van stichting SKO en internetcijfers van Sitestat.
3FM Serious Request vond van 18 tot en met 24 december 2009 plaats in Groningen. Dj’s Giel Beelen, Gerard Ekdom en Annemieke Schollaardt maakten zes dagen lang radio, zonder te eten, vanuit het Glazen Huis op de Grote Markt. De actie bracht in totaal een recordbedrag van € 7.113.447,- bijeen voor het malariabestrijdingprogramma van het Rode Kruis.
“Tijdens het evenement werd aan de hand van alle reacties en initiatieven al duidelijk dat heel Nederland met de drie dj’s in het Glazen Huis meeleefde. Nu wordt dat bevestigd door de cijfers. Dat is fantastisch”, zegt 3FM zendermanager Wilbert Mutsaers. “3FM Serious Request behaalde een opbrengst waar we alleen van konden dromen. Nederland bewijst eens te meer haar maatschappelijke betrokkenheid. Ik kijk nu al uit naar de volgende editie.”
Opvallend is met name de toename van het internetbereik. 866.000 unieke bezoekers vonden hun weg naar www.3fm.nl. Samen waren zij goed voor maar liefst 11,8 miljoen pageviews. Een jaar eerder trok de website 623.000 unieke bezoekers. Zij leverden tezamen 7,4 miljoen pageviews op. Via de website konden bezoekers de dj’s in het Glazen Huis volgen via de livestream, platen aanvragen en bieden op bijzondere veilingitems.
Ook de tv-uitzendingen van 3FM Serious Request zijn afgelopen jaar beter bekeken. In totaal keken 6,5 miljoen mensen naar de televisieprogramma’s rondom het evenement. In 2008 waren dit nog 6 miljoen mensen.