Top 2000 bereikt verzadigingspunt
De elfde editie van de Top 2000 trok 10,5 miljoen Nederlanders via radio, televisie en internet. Dat is 73 procent van de bevolking van tien jaar en ouder. Dit blijkt uit vrijdag gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau Radiocall in opdracht van Radio 2. Vorig jaar bereikte de jubileumeditie van de Top 2000 nog 100.000 mensen meer, het record tot dusver.
Een onderzoeker van de Nederlandse Publieke Omroep concludeert dat de Top 2000 qua luisteraantallen het plafond heeft bereikt. Hetzelfde geldt volgens hem voor de actie 3FM Serious Request die 75 procent van de bevolking aan zich wist te binden, evenveel als in 2008.
Radio 2 bereikte met de radiomarathon 6,7 miljoen luisteraars (6,8 miljoen in 2008). De luisteraars waardeerden de laatste editie met het rapportcijfer 7,8. Opvallend is het hoge aantal jonge luisteraars: 2,4 miljoen in totaal. “De Top 2000 is populair bij vrijwel alle generaties”, concludeert zendermanager Kees Toering uit de cijfers.
Op de website van de Top 2000, waarop voor het eerst bewegende beelden vanuit de radiostudio waren te zien, was het drukker dan ooit. Het aantal unieke bezoekers steeg met 62 procent naar 721.000.
De Top 2000 begon op eerste kerstdag op het middaguur en eindigde 156 uur later op oudejaarsavond.