Commerciële deal 3FM roept vraagtekens op
De voorwaarden van een commerciële deal die de publieke omroep heeft afgesloten, hebben vragen opgeroepen bij de politiek. Aanleiding is de komende Serious Request-actie van radiostation 3FM, waarvoor de zender net als eerdere jaren in zee is gegaan met frisdrankgigant Coca-Cola.
Coca-Cola Nederland is een van de hoofdsponsors bij de jaarlijkse decemberactie van 3FM voor het goede doel. Daarom zou de frisdrankmaker volgens een e-mail die De Telegraaf in bezit heeft verantwoording aan de zender moeten afleggen over de omgang rond kersttijd met andere media, zoals Sky Radio. De SP wil van staatssecretaris Van Bijsterveldt (Media) weten of die exclusiviteit wel in de haak is.
Het Commissariaat voor de Media stelt namelijk strenge voorwaarden aan het sponsoren van evenementen door publieke omroepen. Kamerlid Van Dijk vraagt zich af of de publieke omroep niet over de schreef gaat, door zichzelf een ‘commerciële machtspositie’ te verschaffen. “Sponsoring van goede doelen is prima, maar verder dient de publieke omroep onafhankelijk te zijn”, vindt Van Dijk.
Van een ‘commerciële machtspositie’ blijkt echter in de praktijk geen sprake, zo laat de voorlichter van de NPO weten aan Broadcast Magazine. De publieke omroep kan volstrekt onafhankelijk opereren en er is bovendien geen sprake van exclusiviteit.
Bron: De Telegraaf/Broadcast Magazine