NPO Audio groeit zesde jaar op rij
NPO Radio 1, 2, 4, 5 en NPO 3FM behaalden in 2022 een gezamenlijk luistertijdaandeel van 32,3%. Voor het zesde jaar op rij doen de NPO radiozenders het beter dan het jaar daarvoor. In 2016 bedroeg het luistertijdaandeel van de publieke radiostations 28,9%.
Jurre Bosman, directeur Audio NPO: “Deze luistercijfers geven een bevestiging dat de publieke omroep de goede dingen doet en daar ben ik blij mee. De omroepen bieden journalistiek en cultuur van hoge kwaliteit en weten daar ieder jaar weer mee luisteraars mee te bereiken. We organiseren evenementen zoals de NPO Radio 2 Top 2000 en we doen verslag van grote sportwedstrijden zoals de Olympische Winterspelen (NOS) op NPO Radio 1. We investeren in kwalitatieve podcasts en willen de wereld een beetje mooier maken met bijvoorbeeld 3FM Serious Request. Het is fijn dat het publiek wil blijven luisteren en ik ben trots op alle omroepen en alle makers die zich elke dag weer inzetten om voor de luisteraars waardevolle programma’s te maken.”
Best beluisterd
NPO Radio 2 is voor de vijfde keer in successie de best beluisterde zender van Nederland met een luistertijdaandeel van 13,4% (+0,3% ten opzichte van 2021) In de periode november-december behaalde NPO Radio 2 dankzij de Top 2000 een luistertijdaandeel van 17,7%.
NPO Radio 5 groeide in 2022 gestaag verder en heeft een luistertijdaandeel van 6,3%, dat is 0,3% hoger dan in 2021. Ook 3FM boekte winst: het luistertijdaandeel steeg van 2,1% naar 2,3%. 3FM Serious Request was goed voor een totaalbereik van circa 7,5 miljoen mensen, meer dan het jaar ervoor; toen waren het er 6,9 miljoen.
NPO Radio 1 behaalde een luistertijdaandeel van 8,0% en NPO Radio 4 2,2%. Publiek radiostation NPO FunX is niet opgenomen in het luisteronderzoek, maar op basis van de NLO Online Streaming Standaard behaalde FunX in de online radiomarkt (alleen IP-beluistering) een luistertijdaandeel van 0,8%.
Bron: NPO/BM