NPO FunX lanceert merkcampagne met ‘local heroes’
Vandaag presenteert NPO FunX haar nieuwe landelijke online marketingcampagne. De campagne, waar FunX de doelgroep en talenten uit de scene nauw bij betrokken heeft, richt zich op de vier grote steden waar FunX van oudsher sterk op inzet: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag.
Voor het eerst worden daar andere steden aan toegevoegd: Almere, Arnhem, Eindhoven, Enschede en Tilburg. In iedere video staat een stad centraal waar een local hero uit die plaats een hoofdrol speelt. De campagne viert hiermee de muziek en de urban cultuur, of die nu op straat, online of in de studio plaatsvindt.
De FunX-campagne is vanaf vandaag online te zien op social media kanalen, de online kanalen van de publieke omroep en te horen op de radiozenders van publieke omroep.
Chanelva Rier, zendermanager NPO FunX: “Deze campagne laat perfect zien waar ons merk voor staat: een mix van verschillende culturen, interesses en talenten van onze doelgroep met als rode draad de muziek. Tijdens het maakproces zijn talenten uit de scene betrokken bij de campagne, zo heeft niemand minder dan producer Trobi een bijdrage geleverd aan de moodtape, en hebben we local heroes gevraagd een rol te spelen in de individuele video’s. We richten ons met deze marketingcampagne niet alleen op de vier grote steden, maar ook op de steden waar FunX de ambitie heeft verder te groeien: Almere, Arnhem, Eindhoven, Enschede en Tilburg. Ik ben ongelooflijk trots op iedereen die aan de campagne heeft meegewerkt. Samen met onze community vieren we de cultuur en blijven we bouwen aan een inclusieve toekomst.”
Ambitie om te groeien
FunX heeft zich in de afgelopen jaren getransformeerd tot een 360-graden jongerenmerk met een duidelijke positionering binnen muziekgenres, lifestyle en maatschappelijke thema’s die aansluiten bij de doelgroep van stadsjongeren. FunX bereikt wekelijks één op de drie jongeren in de vier grote steden en is daarmee het meest beluisterde radiostation onder stadsjongeren geworden. Dat succes heeft geleid tot een aangescherpte merkstrategie met de ambitie om te groeien in andere steden in Nederland om zo ook luisteraars buiten de randstad te bereiken met het kenmerkende geluid van FunX. Die steden omvatten Almere, Arnhem, Eindhoven, Enschede en Tilburg. In de online campagne wordt het merkverhaal van FunX tot leven gebracht door middel van een moodtape.
Your City, Your Sound
Met deze merkcampagne brengt FunX de nieuwe slogan Your City, Your Sound tot leven. Het publiek ziet online uitsluitend de versie die aansluit bij hun eigen stad, met herkenbare beelden van plekken waar zij vaak komen en lokale helden die hen inspireren. Jade uit Rotterdam is de oprichter van het eerste women+ only hip hop feest van Nederland, met als missie inclusieve ruimtes te creëren waar vrouwen zich veilig voelen en volledig zichzelf kunnen zijn. Bcy Marques, een kunstenaar en ondernemer uit Eindhoven, en Shanity, een creatieve danseres uit Utrecht, brengen ieder hun unieke talenten in.
Gilly uit Tilburg is de winnaar van FunX rap, en Kimono, een creatieve artiest uit Arnhem die recentelijk zijn eigen expositie had in het museum van Arnhem, zijn beiden te zien in de video’s. Kevin van Windt uit Almere helpt jongeren met inspirerende workshops en een app die hen matcht met werkgevers. Niedaime en Jarlentji, beide creatives en artiesten uit Enschede, voegen hun artistieke flair toe aan de campagne. De dames van Vrouwen met Saus uit Den Haag, bekend van hun wekelijkse podcast en evenementen die vrouwen van kleur samenbrengen en inspireren, zijn ook betrokken bij de campagne. Tot slot is ook de FunX-presentatrice Ouassima Tajmout te zien in de video’s. Samen vertegenwoordigen zij de diversiteit en kracht van de FunX-community.
Bron: NPO/BM