NPO Klassiek wekt bekende componisten tot leven in AI-campagne
NPO Klassiek heeft met behulp van kunstmatige intelligentie bekende componisten uit het verleden weer tot leven gewekt. Door middel van Bing Chat (GPT-4), Midjourney AI, historische kennis en creatieve verbeelding voeren Johann Sebastian Bach, Ludwig van Beethoven en Antonio Vivaldi in aanloop naar de Klassieke Top 400 van NPO Klassiek campagne voor de lijst én hun meest bekende muziekstukken.
De Klassieke Top 400 is een hitlijst met de 400 mooiste klassieke muziekstukken en is van maandag 9 tot en met vrijdag 13 oktober te horen op NPO Klassiek.
Fotorealistische beelden
De vernieuwende Artificial Intelligence-campagne toont de componisten in een hedendaagse omgeving, waardoor het lijkt of Bach, Beethoven en Vivaldi zó de moderne wereld in zijn gestapt. Op basis van de kennis over de uiterlijke kenmerken van de componisten zijn met Midjourney moderne afbeeldingen gegenereerd voor de campagne. Deze fotorealistische moderne beelden worden voor de campagne gebruikt in advertenties, branded content, en als basis voor de tv-commercial en online video.
AI-interviews met componisten
Aansluitend op de commercial zijn de componisten met behulp van kunstmatige intelligentie geïnterviewd. Na een check door muziekexperts op eventuele onjuistheden verschijnen de interviews in artikelen op het AD en De Volkskrant. In deze interviews vertellen de componisten over hun leven, muzikale carrière en het ontstaan van bekende muziekstukken als De vier jaargetijden, Für Elise, de Negende symfonie en de Matthäus-Passion. De interviews met Bach, Beethoven en Vivaldi zijn tussen 18 en 30 september te lezen op AD.nl, Volkskrant.nl en in Volkskrant Magazine. Daarnaast voeren de componisten online campagne voor zichzelf en de Klassieke Top 400. Ze roepen luisteraars op om te stemmen en te luisteren.
De branded contentcampagne is tot stand gekomen in samenwerking met Brandstudio van DPG Media, waarbij de commercial is geproduceerd door Chapter Amsterdam.
Bron: NPO/BM