Prijswinnende radiocommercials blijken effectiever
Uit een Ster AdMeasure-analyse is gebleken dat radiocommercials die genomineerd zijn voor een RAB Award niet alleen origineler en duidelijker zijn, maar dat deze radiocommercials ook aantoonbaar hoger scoren op imago-aspecten en koopintentie.
De AdMeasure-analyse heeft hiervoor achttien radiocommercials, die als maandwinnaars verkozen zijn in het publieksprijsonderzoek van het Radio Advies Bureau (RAB), geanalyseerd.
De RAB-genomineerden worden met een rapportcijfer van een 6,9 vele malen hoger beoordeeld dan de gemiddelde radiocommercial (6,0). Een hoog rapportcijfer draagt bij aan een hogere score op boodschapoverdracht, sympathie, betrouwbaarheid, koopintentie en ‘aanbevelen’.
De RAB’s publiekslievelingen worden als duidelijker beoordeeld dan de gemiddelde commercial en het merk en product worden beter teruggekoppeld. Onder de ondervraagden geeft 77% aan exact te weten om welk product het in de bijbehorende commercial gaat. Bij de gemiddelde radiocommercial ligt dat 9 procentpunten lager (68%).
De koopintentie is zelfs ruim twee keer zo hoog bij de RAB-genomineerden als bij de gemiddelde radiocommercial. Ook de originaliteit van de commercials en de manier waarop de commercial de aandacht trekt, wordt veel positiever beoordeeld bij een RAB-genomineerde dan bij de gemiddelde radiocommercial.
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: “Goede creatieve radiocommercials versterken je communicatie-effect ruim twee keer. Het is dus lonend om aandacht te besteden aan goede creatie en zo een kwalitatieve radiocommercial te produceren. Per slot van rekening is de investering in radiozendtijd voor goede en slechte radiocommercials hetzelfde en zowel de adverteerder als de luisteraar profiteert van mooi werk.”
Bron: Ster/Broadcast Magazine