Qmusic marktleider in doelgroep 20-49 jaar
donderdag 9 januari 2025

Qmusic marktleider in doelgroep 20-49 jaar

De onlangs gepubliceerde cijfers van NMO Luisteronderzoek onthullen een recordjaar voor de radiogroep van DPG Media, met het hoogste marktaandeel ooit in de commerciële doelgroep van 20-49 jaar (28,7%). Qmusic is met een marktaandeel van 20,6% in die doelgroep opnieuw de grootste radiozender van Nederland in 2024, met meer luisteraars dan ooit tevoren.

Qmusic behaalde in 2024 een gemiddeld marktaandeel van 20,6% in de doelgroep 20-49 jaar. Daarmee is Qmusic met grote afstand de marktleider van 2024 (op nummer 2 staat radio 538 met een marktaandeel van 13,9% en op nummer 3 staat NPO Radio 2 met 13,0%). Met meer dan 12.800.000 unieke luisteraars in 2024 (doelgroep 13+) heeft Qmusic een nieuw record gevestigd.

Het succes van Qmusic komt mede door de sterke drive time shows. Zo is de ochtendshow van Mattie & Marieke verreweg de grootste ochtendshow van Nederland in 2024 met een marktaandeel van 21,7% (doelgroep 20-49, ma-vr 06:00-10:00 uur). Ook de middagshow van Domien staat op nummer één met een marktaandeel van 21,4% (doelgroep 20-49, ma-do 16:00-19:00 uur).

Roland Snoeijer, Programmadirecteur Radio van DPG Media: “2024 was opnieuw een ijzersterk jaar voor Qmusic, waarin we onze luisteraars met vertrouwde en vernieuwende programma’s wisten te betrekken en te verrassen. Van de iconische Foute 1500, die werd afgesloten met de terugkeer van Carlo & Irene op de Foute Party, tot het populaire Het Verboden Woord en de spannende première van Het Geluid op de grote NS-stations. Daarnaast was er vernieuwing met de nieuwe interactieve actie Wanted Domien en met Mattie & Domien die live vanuit het TeamNL Huis radio maakten tijdens de Olympische Spelen in Parijs. Met het gepassioneerde Qmusic-team kijken we met trots terug op 2024. Ook dit jaar blijven we samen met onze betrokken luisteraars het verschil maken en de grenzen van radio verleggen.”

Marktaandeel JOE
JOE heeft haar marktaandeel in 2024 verhoogd naar 5,7% in de doelgroep 20-49 jaar, een stijging van 280% sinds 2023 (1,5%). Het afgelopen jaar bereikte JOE ruim 11.200.000 luisteraars.

Roland Snoeijer: “We zijn in 2023 met een ambitieus plan begonnen, maar hadden niet durven dromen dat JOE binnen een jaar al zo’n vaste plek heeft gekregen bij wekelijks ruim 2 miljoen luisteraars. JOE heeft succesvol verder gebouwd aan een duidelijk geluid met herkenbare en tijdloze hits uit de 70s, 80s en 90s. En aan een herkenbare programmering met Kai Merckx in de middag en Coen & Sander in de ochtend. We zijn blij dat zo veel luisteraars hun dag al beginnen met Coen & Sander en Merel Westrik en ongelooflijk trots dat het programma binnen een half jaar is uitgegroeid naar de 4e ochtendshow van Nederland. Met acties als JOE geeft je tijd, Wie is JOE, de JOE 80’s Top 800 en Kerstman Kai hebben we nieuwe tradities opgebouwd met onze luisteraars en daar gaan we in 2025 nog verder aan bouwen.”

Bron: DPG Media/BM

Bericht delen