RAB maakt radioreclame voor radioreclame
Het Radio Advies Bureau houdt van 18 maart tot en met 7 april een radiocampagne op alle belangrijke radiostations in Nederland. Het betreft in totaal ruim 40 stations. Voor deze campagne heeft RAB de samenwerking gezocht met grote adverteerders om gezamenlijk de kracht van radioreclame te onderstrepen.
Radio uit – Tom de Ridder
Stel je niets voor – Albert Heijn
Stel je niets voor – McDonald’s
Stel je niets voor – Unox
De campagne is gebaseerd op het succesvolle concept uit 2011 met als titel ‘Radioreclame. Je hoort dat het werkt’. Het concept kent twee uitvoeringen. In de eerste radiocommercial wordt de luisteraar gevraagd om de radio uit te zetten of het volume uit te draaien of een andere zender op te zetten.
De luisteraar wordt op een droge, luchtige manier steeds uitgedaagd om weg te zappen. Na elk verzoek volgen twee seconden stilte. Dit levert spannende radio op en maakt de luisteraar nieuwsgierig, uiteraard zapt niemand weg. Het meest besproken radioreclametypetje Tom de Ridder maakt de boodschap compleet, radioreclame werkt ook voor zijn bekendheid.
In de tweede uitvoering van het concept wordt de luisteraar gevraagd zich even niets voor te stellen terwijl de radiocommercial verder gaat met een bekend soundlogo van een merk. De luisteraar zal door het soundlogo het merk herkennen en de positieve emoties die inmiddels zijn opgebouwd op dat moment voelen. Er zijn drie versies met soundlogo’s van de adverteerders McDonald’s, Albert Heijn en Unox.
Het concept is in 2011 ontwikkeld door Mark van der Heijden en Tim van de Rijdt die hiermee de ADCN-RAB Workshop hebben gewonnen. Kees Kroot van geluidstudio Soundcircus heeft de commercials met de stem van Richard Kemper opgenomen.
Liedewij Hentenaar, directeur RAB zegt hierover: “Nederlands neuro-onderzoek heeft onlangs nog eens goed aangetoond dat radioreclame werkt, zelfs als we iets anders aan het doen zijn. De boodschap bereikt de hersenen via de oren en het onderzoek ‘Het brein spreekt’ toonde aan dat, zonder dat we ons er bewust van zijn, de boodschap een plekje krijgt in het geheugen. Daarnaast maakt een goed soundlogo de emotionele reactie los, die we gevoeld hebben bij het kijken van de televisiecommercial en dat maakt radio een sterk en kostenefficiënt medium.”
Bron: RAB