Radio steeds vaker mobiel beluisterd
De autoradio is het populairst onder de radioluisteraars en heeft zelfs de radio/stereo-installatie ingehaald (gebruik van respectievelijk 66 procent en 60 procent van de luisteraars). Dit blijkt uit het nieuwe Radio Platform Onderzoek 2013 uitgevoerd door Intomart GfK in opdracht van RAB (Radio Advies Bureau).
De steekproef bestaat uit 5.567 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor 12.800.000 online Nederlanders.
In de afgelopen acht jaar is het radio luisteren via internet van 19 procent naar 36 procent toegenomen (Bron: NLO). Dat betekent dat ruim 5 miljoen mensen radio via internet beluisteren. Uit het RAB Radio Platformonderzoek blijkt dat ongeveer 4 miljoen Nederlanders dit de afgelopen maand hebben gedaan. In 2013 zien we dat bijna een kwart van de mensen die wekelijks radio via internet luistert dat via een app doet, een derde via een portal site en 59 procent direct via de site van het radiostation zelf.
De Nederlandse radiomerken zijn onveranderd sterk. We zien dat de ontwikkeling van de digitale muziekdiensten niet van invloed zijn op het aandeel radioluisteraars van de gevestigde radiostations. Maar liefst 65 procent luistert alleen naar de ‘traditionele’ radiozenders, in 2011 was dit 64 procent en in 2009 63 procent.
Uit het onderzoek blijkt dat de bekendheid van DAB+ hoger is dan verwacht, bijna 3 miljoen mensen geven aan ervan gehoord te hebben. Hiervan geven circa 700.000 mensen aan dat zij precies weten wat het is. Het landelijk DAB+ netwerk wordt dit jaar uitgerold in Nederland en er heeft nog geen communicatie plaats gevonden. Met name de betere geluidskwaliteit is voor zowel de huidige als de toekomstige DAB+ luisteraar de voornaamste reden om via DAB+ te luisteren. Voor de mensen die nog niet via DAB+ luisteren, is ook de grotere keuze van radiozenders een belangrijke overweging om een DAB+ toestel aan te schaffen.
Bron: Radio Advies Bureau