Radioreclame tweede kwartaal: minder gedaald
De netto radioreclamebestedingen zijn in de eerste helft dit jaar goed voor 104.499.000 euro. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB). Hoewel dit minder is dan in de eerste helft van 2012 (107.240.000 euro), is een voorzichtig herstel te zien.
Het tweede kwartaal was relatief beter dan het eerste en het aantal adverteerders steeg.
In het eerste half jaar van 2013 is het aantal adverteerders gestegen naar 1.121 ten opzichte van 1.023 in de zelfde periode in 2012; een stijging van 9 procent. Adverteerders die in beide jaren aanwezig waren op radio hebben 10 procent meer zendtijd afgenomen.
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: “Het is goed te zien dat de omzet zich stabiliseert in het tweede kwartaal. Het recent gepubliceerde platformonderzoek liet al zien dat onze radiozenders het goed doen en dat radio mobieler wordt. Dit alles samen met de uitrol van digitale etherradio via DAB+ (met meer en betere ontvangstmogelijkheden) geeft dit het medium veel perspectief. Het bereik van radio groeit en daarmee ook de mogelijkheden voor radioreclame.”
Hieronder een overzichtje van de netto omzet radioreclame in de eerste twee kwartalen van 2012 en 2013:
2012
1e kwartaal spot: 44.640.000
1e kwartaal non-spot: 2.735.000
2e kwartaal spot: 56.131.000
2 kwartaal non-spot: 3.734.000
2013
1e kwartaal spot: 43.238.000
1e kwartaal non-spot: 2.388.000
2e kwartaal spot: 55.443.000
2 kwartaal non-spot: 3.430.000
Bron: Radio Advies Bureau