Radioreclamebestedingen 5 procent gedaald
De netto radioreclamebestedingen in het eerste halfjaar van 2012 komen uit op 103,3 miljoen euro, dit is een daling van bijna 5,5 miljoen ten opzichte van het vorig jaar. De non spot-bestedingen stegen met maar liefst 14 procent naar 6,5 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).
In het tweede kwartaal waren de netto reclamebestedingen op radio 55,9 miljoen waarvan 3,8 miljoen non spot en daarmee is het aandeel non spot 6,8 procent op de totale netto bestedingen. Non spot vormt een groeiend onderdeel van de reclamebestedingen. Non spot is de verzamelterm voor alle vormen van (radio-)reclame buiten het reclameblok, zoals sponsoring, audioboarding en branded radio.
Arian Buurman, voorzitter van RAB: “Radio is uitermate geschikt voor non spot-reclame, met name door de sterke band die luisteraars met hun favoriete station hebben. Het ene product leent zich er meer voor dan het andere en voorwaarde is uiteraard wel dat het merk en product bij het programma passen.”
Bron: RAB