Radioreview: oren, hart en ziel
Het radiojaar 2014 deed de oren suizen bij luisteraars van Radio 1, Veronica en de publieke regionalen. Radioplezier was er ook: 3FM, Q-music en Radio 10 raakten mensen in het hart. En de verantwoordelijk staatssecretaris wist radiomakers op hun ziel te trappen.
In het decembernummer van Broadcast Magazine neemt Roeland van Zeijst traditiegetrouw het radiojaar 2014 onder de loep, met allerlei hoogte- en dieptepunten en markante details. Ook de digitalisering wordt niet vergeten en er is uitgebreid aandacht voor Herbert Visser, directeur van RadioCorp.
Voor hem was 2014 bijzonder succesvol: “Het was het eerste volledige jaar waarin we twee landelijke radiostations konden exploiteren: 100%NL en Radio 10, dat in 2013 op FM terugkeerde. Qua marktaandeel zijn we Radio Veronica voorbij, ik denk dat ze daarom nu een andere koers zijn ingeslagen; ze draaien meer oldies door de opmars van Radio 10.”
Visser bestiert ook “diverse themakanalen die te beluisteren zijn via streaming websites en onze eigen apps. Als ik de streams vergelijk, heeft het digitale kanaal Radio 10 60s & 70s een derde van het aantal luisteraars van de reguliere Radio 10 stream. Daar gaan we dus mee door. Het is ook te beluisteren als tweede kanaal van Radio 10 op DAB+, zonder reclame en onder de herkenbare naam Radio 10 Gold. Daar zit geen verdienmodel achter, dat vinden we gewoon belangrijk. Voor 100%NL kan ik verklappen dat we met het digitale kanaal 100%NL FEEST! komen.”
De radioreview inclusief interview met Herbert Visser is te lezen in het decembernummer van Broadcast Magazine. Nog geen abonnee? Klik hier en maak gebruik van de speciale actie!
Bron: Broadcast Magazine