Reclame-inkomsten radio iets gedaald
De netto radioreclamebestedingen zijn in het eerste kwartaal van 2015 uitgekomen op 46,9 miljoen euro. Vorig jaar was dit een bedrag van 47,7 miljoen. De spot bestedingen zijn licht gestegen naar 44,5 miljoen euro.
De non-spot bestedingen haalden met 2,5 miljoen het record van vorig jaar niet, maar zijn wel hoger dan het eerste kwartaal van 2013. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).
De top drie van best bestedende branches op radio is anders dan vorig jaar: Retail heeft de koppositie overgenomen van Transport dat nu tweede is. Telecom/ICT bezet de derde positie, ten koste van Financiële Dienstverlening dat gezakt is naar de vierde plaats. Telecom/ICT liet haar bestedingen met maar liefst 48% groeien. Er zijn ook veel zakelijke adverteerders bijgekomen; de branches Zakelijke Dienstverlening (+49%), Bouw en Onroerend Goed (+49%) en Producten Professioneel Gebruik (+57%) groeiden allen substantieel.
Ziggo is nog steeds de grootste radioadverteerder in het eerste kwartaal van 2015. De top vijf bestaat verder uit UPC, Renault, Kruidvat en KPN. Hoogste nieuwe binnenkomer op nummer 15 is C1000. Het aantal merken dat op radio adverteert is gestegen naar 957, vorig jaar in dezelfde periode waren er 911 radio-adverteerders.
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: “Je ziet door het niveau van de spot bestedingen en het aantal adverteerders dat de kracht van radio in de mediamix bij steeds meer adverteerders op het netvlies komt en beklijft. Adverteerders willen gehoord worden door heel Nederland en met radio kan dat snel en met grote impact.”
Bron: RAB/Broadcast Magazine