Smaakversterker: World of Jazz
Arjan Went is de kersverse programmaleider van Concertzender-zuster World of Jazz. Die niet-commerciële zender voor jazz en wereldmuziek wordt in april gelanceerd en zal muziek belichten van tango tot mambo en van bebop tot impro. Aan BM ontvouwt Went zijn visie: “Een stabiel platform is heel hard nodig voor de jazz in Nederland.”
Went (55) groeide op in een Baarns gezin waar jazz centraal stond. Zijn moeder doceerde op het conservatorium, zijn stiefvader was de jazzgitarist Peter Nieuwerf, muzikaal partner van zangeres Greetje Kauffeld. “En mijn eigen vader was amateurpianist én tandarts, met een praktijk aan huis. Veel patiënten waren jazzmusici. Die kwamen dan op vrijdagmiddag voor een behandeling, daarna bleven ze hangen en dan werd er gejamd. Ik werd gegrepen door die muziek, dat heeft me altijd beziggehouden.”
Tijdens zijn studie biologie werkte hij in een jazzspeciaalzaak in Utrecht. Hoewel die eind jaren ’90 failliet ging, beviel het werk hem zo goed dat hij samen met collega Etienne de Smet een eigen zaak begon: de Jazzwinkel. “We hebben dat zo’n vijftien jaar volgehouden, tot het downloaden opkwam, terwijl vinyl nog niet hip was. Om wat geld buiten de deur te verdienen, ben ik toen de radiowereld ingegaan.”
Uiteindelijk begon jouw radiocarrière bij de prestigieuze Wereldomroep.
“Dat was superleuk. Ik werkte parttime en ging veel naar concerten en festivals toe om liveopnamen te maken. Die waren bestemd voor het buitenland, daardoor kreeg ik ook veel contact met binnenlandse omroepen om opnamen te ruilen. De publieke omroep werkte aan de uitbouw van Radio 6 en ik kon daar steeds meer gaan doen. Daar heb ik tot eind 2015 gewerkt, met onder meer Edwin Rutten. Ik heb een periode echt superveel werk gehad. Maar in de jazzwereld is het nooit stabiel. Eerst werd de Wereldomroep gedecimeerd, alle cultuur moest eruit. Daarna stopte Radio 6 helemaal. Toen hebben we nog een tijd strijd gevoerd om iets overeind te houden, dat is het slappe aftreksel NPO Soul & Jazz geworden.”
Hoe ben je bij De Concertzender beland?
“Ik zag de vacature voor programmaleider voor de nieuwe zender en heb direct gereageerd, want ik wil het liefste met jazz en wereldmuziek bezig zijn. Ik loop hier nu een tijdje rond en het is zo bijzonder wat er gebeurt. Financieel drijft De Concertzender op particuliere donaties en cultuurfondsen. Dat houden we al veertig jaar vol, dit jaar vieren we dat jubileum. Deze stichting heeft laten zien dat ze kwetsbare genres goed kan beschermen door continuïteit te bieden. Dat is heel hard nodig voor de jazz in Nederland. Dit is na Radio 6 de eerste keer dat er een poging wordt gedaan om de volle breedte van de genres binnen de wereldmuziek en de jazz in de spotlights te zetten. We hebben hier de allerbeste conservatoria van de wereld, de jazzscene bloeit fantastisch, maar het podium voor al dat talent om zich te laten horen, dat is steeds onzeker.”
“Het podium voor al
dat talent om zich
te laten horen, dat
is steeds onzeker”
Waarom is het zo moeilijk met jazz op de radio?
“Het komt denk ik deels door de focus op luistercijfers, maar de lobby voor jazz is ook minder sterk dan die voor klassiek. Bij het oude Radio 4 zag je nogal wat weerstand. Er zaten daar mensen die niets met jazz wilden. Van een ooit redelijk rijke jazzprogrammering is mede daardoor nauwelijks meer iets over bij de publiek omroep. Daarom is deze schakel zo belangrijk, want hoe kom je erop om naar een concert te gaan van iemand die je niet kent? Sinds Radio 6 weg is, ontbreekt die verbinding en dat is heel slecht voor een cultuurtak die zo rijk is in Nederland. Je moet dat niet onderschatten. De Amerikanen die hier naar onze festivals komen, kijken hun ogen uit. Wij hebben vanaf onze lancering een tour gepland langs al die evenementen, van North Sea Jazz tot Music Meeting.”
De Concertzender heeft nu al 23 themakanalen. Wat maakt World of Jazz speciaal?
“Dit wordt een 24/7-zender met speciaal voor deze zender ontwikkelde gepresenteerde programma’s. We zullen dat vanaf april gestaag uitbouwen, zowel de kabeldekking als het aantal live-uitzendingen. We hebben straks mooie programma’s van Hans Mantel, Lilian Vieira en mijn oude Radio 6-collega Co de Kloet, bekende jazzprofessionals. Maar we maken ook programma’s over specialistische onderwerpen, bijvoorbeeld over progressieve jazz. We willen een heel breed scala aanbieden. World of Jazz zal juist al die parels bieden die verder niet te horen zijn en daarnaast besteden we veel aandacht aan jong talent. En natuurlijk wil ik zoveel mogelijk liveopnames uitzenden.”
Zie je de commerciële jazz- en soulzender Sublime als concurrent?
“Veel muziek op Sublime vind ik hartstikke leuk, zij leggen het accent meer op funk en soul. Bij ons kan er ook best een programma komen waar die overlap behandeld wordt, zelfs met beats en alles. Andere radiozenders leggen meestal de focus op minder verschillende tracks, voor de herkenbaarheid, ik ben blij dat ik nu bij een zender zit waar ik daarvan af ben.”
Bij jullie gaat de herkenbaarheid dus zitten in de diversiteit van de muziek?
“Als je al die genres wilt laten horen, dan heb je voor alles niet heel veel tijd. Maar dat is ook niet erg. Wij hebben de functie van smaakversterker. Ik wil de smaak van mensen oprekken door ze nieuwe dingen te laten horen en ze mee te nemen. Wij zeggen: hee, misschien vind je het in het begin even wat lastig, maar probeer dit eens, proef dat eens. Het is best lekker.”
Verwacht je meer stabiliteit van deze werkgever dan bij eerdere radiostations?
“Nou, na het stoppen van Radio 6 kon ik niet meer leven van mijn radiowerk. Toen heb ik eens goed nagedacht en heb ik de overstap gemaakt naar het onderwijs. Ik ben straks dus parttime-programmaleider en sta daarnaast drie dagen per week voor de klas als wiskundeleraar. Zo volg ik dus zonder die stress mijn passie voor jazz.”
Bron: BM
Foto: Concertzender