Talpa Network stopt met audioplatform JUKE
JUKE, de online muziekdienst van Talpa Network, stopt na zeven jaar als zelfstandig merk en wordt vanaf januari 2025 uitgefaseerd.
JUKE, gelanceerd in 2017 in samenwerking met MediaMarkt, heeft de afgelopen jaren gediend als broedplaats voor experimenten en innovatie binnen Talpa Network. Wat begon als een veelzijdig radio- en muziekstreamingplatform, evolueerde naar een hub voor digitale audio-proposities en creatieve samenwerkingen. Het platform was niet alleen een aggregator van radio, non-stop muziek en podcasts van audiocontent, maar bediende ook merken en contentmakers, zoals LINDA.radio en Ajax Radio.
De dienst moest aanvankelijk een volwaardige concurrent worden van streamingdiensten als Spotify en Apple Music. Maar in 2019 stopte JUKE al met haar betaalde streamingdienst en werd het platform door Talpa nog ingezet als radioportal en een verzamelplaats voor podcasts. Vorig jaar verdwenen al veel radiozenders en podcasts van het platform.
Focus op hoofdmerken
Talpa meldt: ‘De strategische keuze om JUKE af te bouwen is een logische stap binnen de digitale visie van Talpa Network, waarin we ons richten op onze audiomerken: Radio 538, Radio 10 en Sky Radio. De kennis die we bij JUKE hebben opgedaan vormt een mooie basis voor verdere digitale innovaties en ontwikkelingen. Zo hebben we in 2024 volledig vernieuwde apps voor de radiomerken geïntroduceerd. In de eerste helft van 2025 volgen vernieuwde websites, waarmee we luisteraars een nog betere ervaring bieden.’
Wat betekent dit concreet?
Vanaf januari 2025 is JUKE niet meer beschikbaar in de appstores. Begin maart 2025 wordt JUKE verder afgeschaald en is dan niet langer beschikbaar als website. De opgebouwde technologie en kennis worden geïntegreerd in de toekomstige digitale initiatieven.
Bron: Talpa Network/BM