Top 2000 breekt alle records
Maar liefst 11,2 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder hebben in december via radio, televisie of internet naar de Top 2000 geluisterd en gekeken. Dat is 78 procent van de Nederlandse bevolking van 10 jaar en ouder. Vorig jaar werden 11,0 miljoen Nederlanders bereikt. Het aantal luisteraars tussen Kerst en Oud & Nieuw naar de uitzending op Radio 2 bedroeg dit jaar 8,2 miljoen.
Dat is het hoogste aantal in de 13-jarige geschiedenis van de Top 2000. In 2010 luisterden 7,3 miljoen mensen naar de radio-uitzending. Op televisie bereikten de uitzendingen over de Top 2000 in totaal 7,4 miljoen kijkers van 6 jaar en ouder. Ook het bezoek aan de Top 2000-website van Radio 2 steeg. 1,3 miljoen bezoekers bezochten de pagina’s waar men onder meer kon luisteren, kijken, de lijst kon raadplegen en spelletjes kon spelen. Vorig jaar waren dat 1,1 miljoen bezoekers.
Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door bureau RadioCall in opdracht van Radio 2, uit kijkcijfers van stichting SKO en uit internetcijfers van comScore DAx. De luisteraars waardeerden de marathonuitzending net als vorig jaar met het cijfer 7,9. De bekendheid van het cross-mediale evenement is groot: 86% van de Nederlandse bevolking van 10 jaar en ouder kent de Top 2000.
Top 2000-programma’s van de NTR op Nederland 3 werden goed bekeken. Top 2000 a gogo vestigde een nieuw kijkersrecord, met gemiddeld 978.000 kijkers per uitzending. In totaal keken ca. 5,7 miljoen Nederlanders van 6 jaar en ouder naar één of meer uitzendingen van de Top 2000 a gogo. Dat is 300.000 meer dan vorig jaar.
Op Oudejaarsavond stemden in totaal 4,7 Nederlanders van 6 jaar en ouder af op de verschillende programma’s rond de Top 2000 op Nederland 3. Na twaalf uur was Top 2000 In Concert het meest bekeken televisieprogramma van nieuwjaarsnacht met gemiddeld 1,5 miljoen kijkers van 6 jaar en ouder.
Bron: Radio 2