Toverformules radiogoeroe Tony Hertz
Eind juni was radiogoeroe Tony Hertz in Amsterdam voor een reeks masterclasses, aansluitend op zijn juryvoorzitterschap in Cannes. Hij schreef het boek The 7 Secrets of Creative Radio Advertising en is op een missie om het radiolandschap te ontdoen van bloedeloze hardsell commercials.
Broadcast Magazine vroeg hem naar de toverformule voor een prijswinnende radiospot.
“Weet je wat jullie grote probleem is in Nederland? Die fetisj voor radiospotjes van twintig seconden. Daarin kun je gewoon geen verhaal vertellen, het enige wat je dan krijgt, is tactische oorlogsvoering: BAM-BAM-BAM, koop dit – bel nu – punt nl. En dat dan een heel reclameblok lang, spotje na spotje. Welke luisteraar onthoudt dat? In de Verenigde Staten is de norm zestig seconden. Dat is ook niet ideaal: daar zakken commercials gemiddeld na een seconde of 42 wat in, om vervolgens in herhaling te eindigen. Maar als je een menselijk verhaal wilt vertellen, heb je gewoon wat meer tijd nodig. Al was het maar omdat levende mensen lichaamstaal gebruiken, óók als je ze alleen hoort praten. Echte mensen moeten soms nadenken, ademhalen, zeggen een keer ‘eh’. Wil je een personage in twintig seconden tot leven brengen, dan hou je maar tien seconden tekst over. Dat is te weinig voor een geloofwaardig verhaal.”
Aan het woord is Tony Hertz, internationaal opererend Radio Art Director en nog altijd niet op zijn lauweren aan het rusten na een carrière die inmiddels meer dan vier decennia omspant. Hertz heeft een grote staat van dienst en was dit jaar voorzitter van de radiocommercial vakjury in Cannes. Sinds enkele jaren is hij regelmatig in Amsterdam te vinden, waar hij op uitnodiging van Q-music eendaagse masterclasses geeft aan groepjes Nederlandse vakgenoten.
Het uitgebreide verslag van Hertz’ lessen lezen? Word abonnee van Broadcast Magazine en maak gebruik van de speciale actie.
Bron: Broadcast Magazine