Triomftocht Zweedse radio
Journalistiek blijft voor de publieke omroep een kerntaak, maar hoe kan die functie worden vormgegeven in een tijd waarin budgetten onder druk staan en sociale media een steeds grotere rol spelen?
Een mogelijk antwoord komt uit Zweden, waar Sveriges Radio is verkozen tot Europa’s meest vertrouwde mediabedrijf.
Toch leidde de publieke radio-omroep Sveriges Radio tot vijf jaar geleden een kwijnend bestaan: luistercijfers en waardering bleven ver achter bij de verwachtingen. Als nieuwe directeur ging Cilla Benkö op zoek naar luisteraars, een tocht waarvan ze verslag deed tijdens een recent mediasymposium in het Hilversumse gemeentehuis. Noodzakelijke kostenbesparingen realiseerde ze door intensiever samen te werken met de regionale radiostations, nadrukkelijker in contact te treden met luisteraars via allerlei sociale media en door, opmerkelijk genoeg, vooral niét te bezuinigen op de journalistiek.
Dankzij rondreizende correspondenten per onderwerp en een uitgebreid buitenlands én binnenlands netwerk van verslaggevers kan Sveriges Radio kleine verhalen groot maken en grote verhalen klein, waarbij via sociale media voortdurend nieuwe ideeën worden aangedragen. Na vijf jaar heeft de Zweedse bevolking de publieke radio weer omarmd: 60 procent van de Zweden luistert dagelijks en 91 procent ziet de zenders van Sveriges Radio als belangrijke nieuwsbron.
Het volledige verhaal met en over Cilla Benkö’s aanpak van publieke radio staat in Broadcast Magazine 322, die half maart verschijnt. Klik hier voor een abonnement.
Bron: Broadcast Magazine