13 miljoen kijkers voor WK voetbal bij NOS
De uitzendingen van de NOS van het WK voetbal hebben in totaal 13 miljoen mensen bereikt. Dat betekent dat 82% van de Nederlandse bevolking de afgelopen maand naar de wedstrijden en/of de WK-programma’s heeft gekeken.
Ook online is de NOS erin geslaagd een miljoenenpubliek te bereiken. In totaal is ruim 9 miljoen keer een live stream gestart op NOS.nl of de NOS-app. De samenvattingen op YouTube leverden meer dan 6 miljoen views op.
Dit WK trokken de duels van België de meeste aandacht. De halve finale van onze zuiderburen tegen Frankrijk was met gemiddeld 3,9 miljoen de meest bekeken wedstrijd. In de slotminuten van dat duel keken er zelfs 4,6 miljoen mensen. De kwartfinale tegen Brazilië trok 3,1 miljoen kijkers. Dat is iets meer dan de finale tussen Frankrijk en Kroatië.
Er was ook veel belangstelling voor NOS Studio Rusland met Henry Schut. De vroege uitzending, vlak voor de wedstrijd van acht uur, trok gemiddeld 1,1 miljoen kijkers. De late uitzending, na de wedstrijd, was goed voor gemiddeld 1,2 miljoen kijkers. De kijkers waarderen het programma met een 7,4.
Ook de speciale WK-site van de NOS (nos.nl/wk2018) was populair, met 6,3 miljoen unieke bezoekers. De live streams op NOS.nl of de NOS-app is 9,3 miljoen keer gestart. Op het NOS Sport-account op YouTube waren met name de samenvattingen een ware hit: de video’s op dit account leverden 6,6 miljoen views op.
Op Facebook brachten de video’s van de NOS over het WK 3,7 miljoen views en bijna honderdduizend interacties op: 4.400 shares, 72.000 likes en 19.000 comments. Ook op Instagram reageerde het Nederlandse publiek massaal op de posts van NOS Sport: 217.000 interacties (214.000 likes, 3.200 comments). De 1.308 WK-tweets zorgden voor 29.843 likes, 10.630 retweets en 50.473 interacties.
Bron: NOS/BM