Arjan Pomper algemeen directeur Nationaal Media Onderzoek
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft Arjan Pomper aangesteld als nieuwe algemeen directeur. Hij volgt Ton Schoonderbeek op die als kwartiermaker een cruciale rol heeft gespeeld in de oprichting en de succesvolle lancering van NMO. Onder leiding van Ton Schoonderbeek is het NMO uitgegroeid tot een stevige organisatie met een solide basis voor mediabereiksonderzoek in Nederland. Schoonderbeek zal tot uiterlijk eind februari 2025 binnen NMO actief blijven om een soepele overdracht met Pomper mogelijk te maken.
Met de komst van Arjan Pomper begint NMO aan een nieuwe fase, waarin het onderzoek zich verder zal ontwikkelen naar een crossmediale aanpak, waarbij de onderzoeken naar het bereik van verschillende media zoals televisie, radio, online en print geïntegreerd worden. Pomper brengt uitgebreide ervaring mee uit de media- en entertainmentindustrie en zal samen met Patricia Sonius, directeur onderzoek, leiding geven aan het NMO en de verdere ontwikkeling van mediaonderzoek in Nederland.
Arjan Pomper kan bogen op een indrukwekkende carrière met meer dan twee decennia ervaring in diverse lokale en internationale CEO rollen binnen de media- en entertainmentwereld, waaronder IPG Mediabrands (Universal Media), Dentsu en ITV Studios. Momenteel vervult hij nog de functie van interim CEO bij mediabureau ZIGT Nederland. Tot medio januari 2025 zal er sprake zijn van een overgangsperiode waarbij hij zijn werkzaamheden voor ZIGT zal combineren met NMO.
Jacques Kuyf, voorzitter NMO bestuur: “Het bestuur van NMO is Ton zeer erkentelijk voor zijn bijdrage aan het vormgeven en de lancering van een professionele NMO organisatie. Hij heeft in de afgelopen periode van ruim 2 jaar een cruciale, verbindende rol gespeeld in het komen tot een sterk fundament voor een uniek mediabereiksonderzoek in Nederland. Daarmee is een solide basis gelegd om NMO door te kunnen ontwikkelen naar de volgende bedrijfsmatige en organisatorische fase. Arjan Pomper heten wij van harte welkom als nieuwe algemeen directeur van het NMO. Met zijn brede kennis, ervaring en netwerk binnen de mediawereld is hij de juiste persoon om samen met Patricia Sonius (directeur onderzoek) en het NMO-team de bestuurlijke, commerciële en industrie-brede ambities van NMO naar de volgende fase te brengen.”
Arjan Pomper over zijn benoeming: “Ik kijk er enorm naar uit om mijn ervaring en visie in te zetten bij het Nationaal Media Onderzoek. Dit is een spannende tijd voor de media-industrie, waarin betrouwbare data en onderzoek cruciaal zijn voor de toekomst van media en entertainment. Ik zie ernaar uit om samen met Patricia en het team van NMO verder te bouwen aan de crossmediale aanpak en aan de ontwikkelingen die de markt verder zullen versterken.”
Over NMO
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) biedt inzicht in wat Nederland via alle media, platforms en devices leest, luistert en kijkt. NMO levert de datasets en de marktstandaarden die door hele mediabranche worden gebruikt. NMO doet dit aan de hand van vernieuwende onderzoeken die samen onderdeel zijn van een ‘bereiksonderzoek-architectuur’ die gericht is op de ontwikkeling van crossmedia datasets. NMO is geïnitieerd en wordt gefinancierd door commerciële en publieke mediaorganisaties, mediabureaus en adverteerders en staat open voor nieuwe partijen in de markt. De ‘Joint Industry Committee’ structuur van NMO maakt dat alle stakeholders bijdragen aan het succes van NMO. Samen creëren we betere inzichten in mediabereik van Nederland en stimuleren we innovatie in de branche.
Bron: Nationaal Media Onderzoek/BM