BMS: Matthias Scholten kraakt geheime code
Matthias Scholten combineert de afgelopen 10 jaar zijn RTL-carrière met opleidingen tot hypnotherapeut, rapid transformational therapist en podiumhypnotiseur. “Ik ontdekte dat ieder mens een algoritme op zich is, aangestuurd door ons onderbewuste. Een goede spreker weet dit en kan daar op ieder gewenst moment op inspelen.”
Hij schrijft er een boek over: Er is dus wel een geheime code, met als veelzeggende ondertitel Gekraakt: het menselijk algoritme van aandacht tot aankoop. Niet gek voor een jongen die ooit de diagnose ‘sociaal onhandelbaar’ heeft gekregen en wiens ouders “een litteken op mijn ziel hebben gekrast door naar een naaktcamping in Zuid-Frankrijk te gaan; als tiener schaamde ik me dood.”
Dat boek wordt half september officieel gelanceerd tijdens een Broadcast Media Society-sessie, die in feite een unieke masterclass ‘Spreken op Topniveau door Matthias Scholten’ is.
De voormalig tv-presentator/producent/RTL-directielid voelt zich (uiteraard) als een vis in het water op de eventvloer van Beeld & Geluid, waar te weinig stoelen voorradig blijken om te voldoen aan de massale belangstelling. “Allemaal vrienden van je? Daar geloof ik niks van”, sneert Marco Louwerens bij opkomst met een blik op de bomvolle zaal. Het voormalig ‘directeurtje’ fungeert als eerste gastspreker (“Ik vind het nu al een hoop gedoe”) en brengt een aantal lessen uit de zogeheten ONETALK-methode van de auteur meteen in praktijk.
Aanrijding met Gordon
Louwerens begint met een anekdote over een aanrijding met Gordon in de parkeergarage van Beeld & Geluid, die even voor de BMS-bijeenkomst heeft plaatsgevonden. Een voormalig redacteur van VI Inside, eerder door Louwerens ontslagen, is er nota bene getuige van, “echt waar”. Het gedetailleerde, sappige verhaal blijkt evenwel van a tot z verzonnen, “maar jullie hebben toch even aan mijn lippen gehangen”, constateert de spreker tevreden.
In zijn ‘vorige leven’ heeft de voormalig RTL- en Talpa-baas heel wat “oeverloos gezwets en eindeloze powerpoint-presentaties moeten doorstaan” waar hij pakkend over kan vertellen. Louwerens heeft zijn mediagenieke verhaal vol beeldende herinneringen op papier gezet, “om wat centjes te verdienen in het sprekerscircuit. Ik heb zelfs een manager.” Met speurende en vragende blik richting de zaal: “Zijn er al boekingen?”
“Het is niet alleen een
zelfhulpboek, maar leest
ook als een persoonlijke
reis van jou, Matthias”
Er zijn inmiddels “intensieve sessies met Matthias achter de rug. Ik mocht ook als eerste het manuscript van zijn boek lezen, een feest der herkenning. Het is niet alleen een zelfhulpboek, maar leest ook als een persoonlijke reis van jou, Matthias”, constateert Marco Louwerens, waarna hij een warme passage voorleest over de mystieke ervaring van Scholten vlak voor het overlijden van diens vader.
Louwerens, die eerlijk bekent dat hij B&B Vol Liefde misschien wel had afgeschoten als het zoveelste idee om het wel en wee van Nederlanders in het buitenland te volgen, heeft 2 belangrijke lessen geleerd als het gaat om spreken in het openbaar: “Details zijn belangrijk, die geven een verhaal echtheid. En een zaal onthoudt maar 1, misschien 2 dingen en wil vooral een leuke middag of avond hebben.” En dat zit bij hem wel snor, want ook humor is en blijft een belangrijk wapen van Marco Louwerens. “Pas op met in zijn ogen kijken”, waarschuwt hij de zaal voor Matthias Scholten. “Straks ga je onder hypnose met 200 boeken naar huis…”
Chihuahua
Joost Scholte blijkt Er is dus wel een geheime code ter voorbereiding op deze BMS eveneens goed te hebben gelezen. De door Scholten beschreven ONETALK-methode kent 5 stappen – Lasso, Gouden Pijl, Goudmijn, Hitsong, Emotionele kassa – en ook de jonge presentator bedient zich van stap 1. Niet met een amusante binnenkomer om de zaal direct bij de lurven te pakken zoals Marco Louwerens doet, maar met een verrassende vraag: “Hoeveel procent van de mensen met een camper hebben een chihuahua?” Want alles begint bij aandacht. En hoewel het antwoord hierop niemand iets kan schelen, je wilt het stiekem toch weten… (Overigens blijft de vraag helaas onbeantwoord).
In het podiumgesprek met ‘Magische Matthias, de codekraker’ gaat het vervolgens over hoe om te gaan met de grootste belemmering. “Je moet me van mijn angst afhelpen, krijg ik vaak te horen. ‘OK, dan vraag ik je collega’, is dan mijn antwoord. Niét manipuleren kan niet. Als je dat weet, kun je het inzetten ten goede”, zegt Scholten.
Robin Komin, creatief TikTok-strateeg bij For You Agency, het bureau van Scholtens dochter Tess, laat de zaal vervolgens kennismaken met de ‘Taal van het Platform’. “Op TikTok concurreer je niét met andere merken. Het is entertainment, geen social media. Spreek vanuit cultuur, niet vanuit product.” Komin laat het voorbeeld zien van een kleine bakkerij in Parijs, waar een winkelbediende het assortiment toont onder onverstaanbaar, want zwaar gestoord geluid. Het filmpje leverde miljoenen views op. “It’s all about watchtime, het algoritme is keihard”, weet Komin.
“Je moet het serieus doen,
maar niet serieus nemen”
92 bpm
Het laatste woord is dan weer aan de man om wie deze middag draait. “Juist nu, met opkomende AI, is de kwaliteit van jouw persoonlijke sprekersskills van levensbelang. En het zijn skills! Die zijn aan te leren”, benadrukt Scholten. De huidige tijd vraagt snelheid en intimiteit, menselijkheid en “hoewel het ons niet is aangeleerd om creatief te zijn, in alle vrijheid spreken voor publiek is wel degelijk mogelijk.” Cruciale les: je moet het serieus doen, maar niet serieus nemen. En nog een belangrijke tip: hou 92 bpm aan. Wat dat precies te betekenen heeft, wordt op pagina 200 van het boek uitgelegd.
Hij pakt er tot slot een flipover bij. “Wát je zegt, bepaalt 7% van je verhaal. Hóe je het zegt 33%. Maar wié het zegt ruim 55%. We zijn voorspellingsmachines. Mensen kopen nooit op ratio, maar omdat ze een emotionele verbinding hebben.” Zijn boek biedt handvatten om mensen emotioneel te raken en hen subtiel te sturen richting het gewenste gedrag. “Het is geen handleiding, maar een tool voor iedereen die zijn of haar invloed wil vergroten, van sprekers tot managers en verkopers. Als jij jezelf goed kunt presenteren, is er veel minder gedoe.”
Wie nog een leuk én nuttig cadeau zoekt voor de komende feestdagen, Er is dus wel een geheime code zal een schot in de roos zijn. Op de site van BM is een korte video-impressie van de BMS met Matthias Scholten terug te zien.
Bron: BM
Foto’s: Feike Faase