Boston Consulting Group gaat NPO doorlichten
De NPO gaat de organisatie laten doorlichten door The Boston Consulting Group. Het onderzoek moet uitwijzen of de publieke omroep goed genoeg is ingericht op het snel veranderde medialandschap. Dat zegt NPO-directeur Shula Rijxman vandaag in De Telegraaf.
Rijxman stelt dat er geen directe aanleiding is. “Juist als de zon schijnt, inspecteer je het dak. Ondanks ruim tweehonderd miljoen euro aan bezuinigingen in de afgelopen jaren, gaat het gewoon goed.“ Rijxman ziet het onderzoek als een voorzorgsmaatregel. “Ons bereik is hoog, net als de waardering die onze programma’s oogsten en dat willen we graag zo houden. Daarom hebben we BCG gevraagd onze organisatie door te lichten.”
De NPO heeft zijn online budget onlangs verhoogd van twintig naar zestig miljoen euro per jaar. “Maar om in de toekomst succesvol te blijven, kijken we of onze manier van werken past bij wat we willen doen.” Volgens Rijxman heeft het onderzoek niets te maken met verdere bezuinigingen of ontslagen: “Het kan wel zo zijn dat sommige mensen doorstromen naar een andere functie.”
Bron: De Telegraaf/BM