Branchevereniging voor digitale themakanalen
Kleinere themakanalen zien zich genoodzaakt de krachten te bundelen. Ze werken aan de oprichting van een branchevereniging die hun belangen moet gaan verdedigen in politiek Den Haag, bij het Commissariaat voor de Media, de distributeurs en andere partijen.
Branchevereniging Nederlandse Commerciële Themakanalen (BNCT), zo zal de club gaan heten. De aspirant leden zijn BravaNL, TV Oranje, NostalgieNet, Horse & Country, Family7, Pebble TV, 192TV, Lite TV, DJAZZtv, OutTV, SLAMTV, 538TV en XITE. “Een belangrijk onderwerp voor onze leden is de distributie,” zegt voorzitter Robert Rutten van BravaNL in de aprileditie van Broadcast Magazine. “Het blijft een uitdaging om tot afspraken te komen met de kabelaars en andere distributeurs.”
Rutten doelt daarmee vooral op de nieuwe zenders die zich nog moeten bewijzen. Het is voor hen moeilijk toegang te krijgen tot de kabel en andere distributiekanalen. Vandaar de eerste daad van de branchevereniging in oprichting: een brief aan de mediawoordvoerders van de Tweede Kamer, waarin aandacht wordt gevraagd voor ‘de problematiek van toegang tot de kabel’. De lokale programmaraden, die de kabelexploitanten adviseren over met name de samenstelling van het basispakket, hebben volgens Rutten menig thans succesvolle themazender aan bestaansrecht geholpen, waaronder zijn eigen zender BravaNL. Als die programmaraden verdwijnen, “verdwijnt ook de democratische toets,” vreest Rutten. “Die zorg hebben wij geuit richting Tweede Kamer.”
Bron: Broadcast Magazine