Captains benoemt nieuw management team
Non-fictie productiehuis Captains heeft drie sleutelfiguren binnen het bedrijf gepromoveerd en daarmee een nieuw MT gevormd. Lucy van Gaalen is benoemd tot Managing Director, Kasper van Beek tot Head of Production en Stephen Kearney tot Creative Director.
Lucy van Gaalen, vorig jaar nog genomineerd als Mediatalent van het Jaar, is sinds 2018 betrokken bij de studio en speelde een cruciale rol in de opbouw van het bedrijf. Nadat zij in 2022 instapte als partner, was zij als Head of Originals en producent betrokken bij verschillende documentaireseries. Zo ook Tallon: Onder Druk, over toptennisser Tallon Griekspoor, die afgelopen januari op HBO Max in première ging. In haar nieuwe rol als MD is Van Gaalen verantwoordelijk voor de gehele operatie van Captains. In 2025 legt zij zich toe op het verder doorontwikkelen van de verschillende producties van de studio, zowel binnen televisie als in de documentairefilm. Zo start ze dit jaar een aantal co-producties met nationale en internationale producenten.
Stephen Kearney heeft de creatieve leiding in handen. Kearney voegde zich in 2022 bij Captains als editor om onder andere te werken aan Jamal (Streamz, Videoland), maar verwierf in 2 jaar tijd een belangrijke positie binnen de creatieve koers van het productiehuis. Als Creative Director is hij verantwoordelijk voor het bewaken van de artistieke lijn binnen producties en zal hij samenwerkingen met makers aangaan.
Kasper van Beek is verbonden als Head of Production en is verantwoordelijk voor het overzien en coördineren van alle lopende producties. Van Beek heeft een sterke achtergrond als uitvoerend producent in fictie. Voor zijn komst naar Captains werkte hij aan producties als Dit is Geen Kerstfilm (Amazon Prime), de dramaseries Dag & Nacht (AVROTROS), De F*ckulteit (Videoland), en een aankomende serie over de vuurwerkramp in Enschede. Daarnaast stond hij aan de wieg van Scenery.
“Lucy is een bijzonder verhaal”, aldus CEO Jop Goslinga. “Ze werkt al zeven jaar bij ons, het moment dat we nog een content agency waren en voornamelijk online video’s maakten. Ze heeft alles binnen het bedrijf en in onze industrie gezien en doorleefd. We hebben haar juist zien floreren op de moeilijkste momenten, want ook al lijkt het, ook door dit soort berichten, alsof de zon altijd schijnt, niets is minder waar. Je moet het écht graag willen en je moet verdomd sterke schouders hebben, Lucy heeft beide. Een betere MD kan ik me niet wensen en geheel in onze traditie komt ze uit onze eigen gelederen.”
“Stephen is een ander verhaal”, vervolgt Goslinga. “Hij kwam bij ons binnen als een echte editor. Daarmee bedoel ik, het liefst in de schaduw opererend, af en toe wat mopperend op het materiaal dat binnenkomt of een gebrek aan visie. Hij vond niet alles goed dat wij deden, om het voorzichtig uit te drukken. Dat sprak ons juist heel erg aan. Stephen is niet iemand die te koop loopt met zijn talent, maar wat bleek hij goed en bevlogen. Zo begaan met ons vak. Hij kan goed uitleggen waarom iets wel of niet werkt of goed is. Wij hebben hem eigenlijk niet benoemd tot creatief directeur. Hij bleek het gewoon te zijn.”
En tot slot de benoeming van Kasper van Beek. Remy Steijger, oprichter en Head of Brands: “We werkten inmiddels al jaren samen, waarbij wij hem voor onze grootste projecten inhuurden als uitvoerend producent of line producer. We deelden direct al heel erg de ambitie om een vrijgevochten plek te creëren voor makers en gedurfde projecten. De samenwerking zijn we langzaam gaan uitbouwen en dit is het volgende moment. Voor mij persoonlijk waanzinnig, want ik ben een groot bewonderaar van hem en zijn manier van werken. Hij blijft nog beschikbaar voor het geval hij als uitvoerend producent de nieuwe James Bond kan maken – of prestigieuze Nederlandse filmprojecten, maar anders zit hij bij ons op het Noordeinde.”
Nieuwe locatie
Met deze benoemingen zet Captains een volgende stap in haar groei. Dit jaar verhuisde de studio van Delft naar een nieuw kantoor op Noordeinde in Den Haag, een locatie die beter aansluit bij de ambitieuze plannen van het bedrijf.
Captains werkt momenteel aan diverse nieuwe producties, waaronder een internationale documentaire van Morgan Knibbe, docuseries binnen sport en een documentaireproductie voor BNNVARA.
Daarnaast werkt Captains met verschillende adverteerders en mediabureaus samen op het gebied van brand-funded entertainment en zijn er meerdere co-productiedeals gesloten. Naast documentaires gaat Captains dit jaar ook voor het eerst human interest en reality (co-)produceren en komt de eerste fictiefilm uit. Met een sterk team en vernieuwde visie blijft Captains zich inzetten voor het vertellen van maatschappelijk relevante en grensverleggende verhalen.
Bron: Captains/BM