Eyeworks meldt recordwinst
Eyeworks heeft in 2010 een record bedrijfsresultaat (EBITDA) gerealiseerd van 26,9 miljoen euro. Dit is een stijging van 22 procent ten opzichte van 2009. De totale omzet steeg naar 217 miljoen, een stijging van zeven procent ten opzichte van 2009. De nettowinst kwam uit op 12,3 miljoen. Daarmee is 2010 het beste financiële jaar in de tienjarige historie.
De televisie- en filmproducent met productiekantoren in zeventien landen profiteerde in 2010 van een toename van haar activiteiten in combinatie met een beheersing van de kosten. Het herstel van de economie en de toename van advertentiebestedingen zorgden voor een toenemende vraag naar nieuwe tv content. Met name Scandinavië en Zuid-Amerika zagen een forse groei. In Scandinavië werden meer entertainment- en dramaprogramma’s geproduceerd en werd Eyeworks Dinamo middels een acquisitie toegevoegd. In Zuid-Amerika werd profiteerd van een herstel van de advertentiebestedingen waardoor de Argentijnse en Braziliaanse activiteiten, inclusief de show CQC, een aanzienlijke groei ten opzichte van 2009 lieten zien.
In West Europa bleef groei in de eerste helft van 2010 uit en was er pas herstel te zien in de tweede helft van het jaar. In 2010 nam Eyeworks het Nederlandse bedrijf Advance over, voor Eyeworks de eerste stap in de digitale media. Ook de USA kende een sterke groei, vooral door toenemende verkoop van nieuwe programma’s waaronder het nieuwe format Obese (Extreme Makeover: Weight Loss Edition) for ABC in Amerika. In 2011 produceert het bedrijf dit format in minimaal negen landen.
Oprichter en CEO Reinout Oerlemans: “Eyeworks staat er creatief en zakelijk prima voor, we produceren meer en sterkere programma’s dan ooit. Eyeworks behoort nu tot de vijf grootste onafhankelijke televisieproducenten ter wereld. Verschillende partijen hebben ons de laatste jaren benaderd met voorstellen voor nauwe samenwerking, variërend van investeringen in nieuw kapitaal tot overname of fusie. Daarom hebben we zakenbank Goldman Sachs in de arm genomen om deze strategische groei mogelijkheden in kaart te brengen. Wat de uitkomst hier van zal zijn ligt in dit stadium nog open. We verwachten dat een en ander ergens deze zomer duidelijk(er) zal worden. Ons doel is en blijft om van Eyeworks wereldwijd een nog sterkere producent te maken.”
Bron: Eyeworks/Broadcast Magazine