Focus op Groen: congres over media en duurzaamheid
Hitte, overstromingen, demonstraties: het klimaat is volop in het nieuws. Maar wat kunnen en moeten we daar als media zelf mee? MediaGroen organiseert daarom Focus op Groen op 19 oktober in Studio 5 op het Media Park.
Er is een kleine revolutie aan de gang in Hilversum. Steeds meer mediabedrijven willen duurzaamheid voorop zetten, groen produceren en samen kijken hoe ze dat vorm kunnen geven. Om de eigen CO2-voetafdruk te verkleinen gaat het over bijna alles: van het ontwerp van studio’s, het lichtplan, de dataopslag tot de inkoop, reizen van medewerkers, catering en het gebruik van generatoren op locatie. Maar belangrijker nog is de boodschap naar de rest van Nederland.
Om iedereen dezelfde kant uit te krijgen en te voorkomen dat het bij woorden blijft, wordt er gezamenlijk (publiek en commercieel) gewerkt aan één keurmerk voor duurzaam geproduceerde programma’s.
Publiek en media
Mediamakers begrijpen de kracht van beeld en geluid als geen ander. En media spelen een grote rol in de opinie en kennis over het klimaat. Focus op Groen richt haar schijnwerpers dan ook op de programma’s zelf. Hoe maak je goede, effectieve content over duurzaamheid en klimaatverandering? Wat is de zin en onzin van een klimaatweek op tv en radio, mag je aan planet placement doen en kun je als bedrijf met duurzaamheid in het vaandel nog wel een reisprogramma maken?
Wat kunt u verwachten?
Donderdagmiddag 19 oktober komen de creatieve geesten van radio en televisie bij elkaar: van producenten, programmamakers, inkopers tot facility managers. Het wordt een dag vol van inspiratie, innovatie en netwerken onder de bezielende leiding van Harm Edens (presentator van Dit Was het Nieuws en BNR Duurzaam).
Inspirerende sprekers: ontmoet experts en pioniers op het gebied van duurzaamheid en de media waaronder Gerrit Hiemstra, programmamaker JP Pellemans en duurzaamheidsmanager van ITV Roser Canela Mas die hun inzichten delen over hoe we de media groener kunnen maken.
Innovatie: leer van Regina Romeijn, Global head of ESG bij Media.Monks hoe AI en virtual production technieken ingezet kunnen worden om duurzamere programma’s te maken zonder aan kwaliteit in te boeten.
Spotlight op groene initiatieven: ontdek de inspirerende verhalen achter duurzaam gecertificeerde programma’s en de komende programmering bij de NPO en RTL.
Netwerkmogelijkheden: ontmoet gelijkgestemde mediamakers, bouw waardevolle connecties op en inspireer elkaar om de groene verandering te bewerkstelligen.
Bent u erbij?
Dit is kans voor iedereen uit de mediawereld om deel uit te maken van de groene beweging. Samen kunnen we de koers van onze industrie veranderen en aan een duurzamere toekomst bouwen.
Datum: donderdag 19 oktober.
Tijd: van 13.00 – 17.15 uur (inloop van 13.00 tot 13.30 met gratis lunch) en aansluitende borrel.
Waar: Studio 5 op het Media Park in Hilversum.
Kosten: gratis, maar inschrijven is wel nodig.
Bron: MediaGroen/BM