“From scratch internationaal denken is nu een vereiste”
maandag 8 juli 2024

“From scratch internationaal denken is nu een vereiste”

Het jaar 2024 betekent een lustrum voor de Binge Awards. En bij dat vijfde feestje voor de populairste streaming content waren alle bekende namen van de partij. Netflix kroonde zich met twee awards tot grote winnaar.

Van Ripley, Succession tot The White Lotus en van David Beckham, Ewout Genemans tot Ferry Bouman: ze flitsen allemaal in verschillende trailers voorbij op deze dag dat de streamingdiensten in het zonnetje staan. Ook dit jaar is weer sprake van een sterk gezelschap genomineerden. Maar per categorie kan er uiteraard maar een zegevieren.

Voordat het zover is, maakt Gabriëlle de Jong (CEO Bindinc.) nog eens duidelijk waarom de Binge. Awards eigenlijk georganiseerd worden. “Vandaag vieren we dat er zoveel mooie videocontent wordt gemaakt. Niet alleen informatief, maar ook met het doel de kijker mee te slepen, te laten lachen en met elkaar te verbinden. Dat is waarom verhalen zo belangrijk zijn en deze industrie zo belangrijk ís.”

Forse opdracht
Binge Awards-host Renze Klamer neemt het stokje vanaf daar over en nodigt, voordat de eerste prijs wordt uitgereikt, Sandra Hilster (Mediadirecteur KRO-NCRV) en Mezen Dannawi (Manager NPO Start/Plus) uit op het podium. Beiden krijgen de vraag wat op dit moment eigenlijk de grootste uitdaging is in de mediasector. Hilster heeft voor dat antwoord niet lang nodig. “We moeten met de hele publieke omroep 100 miljoen bezuinigen. Dat is een forse opdracht.”

In eerdere berichtgeving vanuit Den Haag leek dat bedrag hoger uit te vallen, zo stelde VVD nog een korting van 400 miljoen voor. De PVV omschreef de NPO zelfs als een ‘nutteloos ding’. Hilster: “Het voelt gek om te zeggen, maar ik ben opgelucht dat het in die zin ‘maar’ 100 miljoen is.”

“Hoe blijf je overeind in een tijd
waar mondiale partijen met diepe
zakken zich steeds meer roeren?”

Dannawi noemt als uitdaging op zijn beurt de opkomst van de grote streamingdiensten. “Hoe blijf je overeind in een tijd waar mondiale partijen met diepe zakken zich steeds meer roeren? Dat is de grote vraag. We kunnen discussiëren over de hoeveelheid geld die wel of niet naar de publieke omroep gaat, maar als je dat afzet met de gigantische bedragen van de internationale streamers… Nou, vul dat zelf maar in.”

Wie is de Mol?
Dan nog even enig zelfperspectief, want dat ‘we’ trots mogen zijn op ‘onze’ content staat tijdens deze awardshow als een paal boven water. Renze Klamer licht Wie is de Mol? eruit. Dat programma komt met een online editie – inclusief onbekende Nederlanders én een nieuwe presentator: Hila Noorzai. ‘s Lands bekendste ontmaskering speelt zich ditmaal af in Oman. Dannawi: “Heel spannend. Het is onze eerste grote streamingspecifieke release.”

Klamer vraagt zich wel af waarom het seizoen midden in de overvolle sportzomer wordt gelanceerd. Dannawi: “Streaming hoeft zich niet aan de traditionele tv-seizoenen te houden.” Hilster vult haar publieke collega aan: “En omdat er ook mensen zijn die niet van voetbal houden.”

Met die spijker op de welbekende kop is het tijd voor de eerste uitreiking. In de categorie Populairste Nederlandse Documentaire gaat Het Verhaal van Nederland – Oranje Nassau er met de award vandoor. En dus kan Dannawi weer terug naar het podium, ditmaal met Roy Straatman (hoofd Kennis bij NTR) aan zijn zijde. “Wat ons zo heeft verbaasd bij deze serie, is het feit dat veel kijkers soms wel drie afleveringen op één avond keken. Dat had niemand verwacht, maar het is geweldig”, aldus een trotse Dannawi.

Binge Awards

Versterken
De volgende spreker, Branco Scherer (manager new business bij Bindinc.), heeft de laatste statistieken voor zowel televisie als on demand kijken verzameld. Hij ziet dat het totale aantal tv-minuten in 2023 iets is gestegen – van 181 minuten per Nederlander per dag in 2022 naar 187 minuten vorig jaar. Daarentegen neemt lineair tv kijken wel af: van 76% naar 71%. Uitgesteld kijken neemt juist weer toe: in 2018 was dat 10%, nu 24%.

Ook op het gebied van on demand kijken is er veel ontwikkeling. Zo keken we dagelijks 43 minuten per persoon in 2022 naar 55 minuten in 2023. Het aantal VOD-abonnementen in huishoudens ging van 1,9 naar 2,5. Daarnaast ziet Scherer ook het kijkgedrag langzaam veranderen. “Op dit moment is het genre reality erg in opkomst. Echte Meisjes in de Jungle, waarin verschillende bekende Nederlandse reality-tv sterren met elkaar de strijd aangaan, is daar een goed voorbeeld van. De waardering voor reality is ook toegenomen.”

Scherer ziet dat het met de content van Hollandse grond goed gaat. Daarnaast is de relatie tussen lineair en streaming zich aan het ontwikkelen. “Die twee versterken elkaar steeds meer. Dat zag je goed bij Het Gouden Uur: die serie was eerst op televisie te zien en daarna op Netflix. Interessant is dat heel andere doelgroepen ernaar keken. Netflix bijvoorbeeld meer laagopgeleiden en 45+. Zo zie je dat ieder platform toch zijn eigen kijkers trekt en dat dit niet kannibaliserend hoeft te werken.”

Het is tijd voor de tweede award, die voor de Populairste Internationale Serie. Voor deze uitreiking zijn louter Netflix-titels genomineerd: thriller Fool Me Once pakt het glazen beeldje. Lizelotte de Bruin (Content Manager Netflix Benelux) is daar maar wat blij mee: “Het laat zien dat deze titel in Nederland goed is bekeken. Dit is sowieso een genre wat goed resoneert hier.”

Vereiste
Fool Me Once is allesbehalve de enige serie die op lovende recensies kan rekenen. Georgette Schlick, inmiddels naast Renze Klamer geïnstalleerd, haalt een recenter voorbeeld aan. “Máxima op Videoland is waanzinnig succesvol gebleken.” Als CEO Northern Europe bij Fremantle kijkt ze ook met veel bewondering naar de Scandinavische titels. “Ik wist natuurlijk dat ze goed waren, maar ik zie nu ook hoe goed ze wereldwijd verkocht worden. Die kwaliteit ligt zó hoog. Dat begint per productie al vanaf het absolute begin: er wordt from scratch internationaal gedacht. Dat deden we in Nederland eigenlijk nooit, maar nu is het een vereiste. Dat zie je niet alleen terug bij Máxima, maar ook bij De Verraders.”

Schlick ziet daarentegen een grote uitdaging bij de producenten, en dus ook bij ‘haar’ Fremantle. “Het aantal advertenties is teruggelopen op de lineaire zenders. Daardoor zijn de budgetten ook lager geworden. Ons businessmodel is daardoor gebroken, we moeten onszelf opnieuw uitvinden.”

“Alles is nu geoorloofd”

Een complexe klus, maar eentje die Schlick maar wat graag aangrijpt. “Het komt erop neer dat we meer samenwerken met grote én kleine producenten en daarbovenop efficiënter produceren. Alles is nu geoorloofd. Stiekem vind ik dit het allerleukste. Want als je dit ziet als iets zwaars en moeilijks, dan kun je beter iets anders gaan doen.”

Megasucces
Nog twee awards te gaan, met eerst die van Populairste Realityshow: een prooi voor B&B Vol Liefde. Op het podium klimmen Ralph de Beurs (creative director RTL en Videoland) en Lindsy Fornier-van den Belt (Lead Growth RTL/Videoland). “Voor Het Italiaanse Dorp liepen Lindsy en ik door Ollolai, daar ontstond het idee. We waren daar midden in de coronatijd – een vreselijke periode, maar het heeft achteraf wel wat moois opgeleverd. Peter (Van der Vorst, red.) besloot B&B elke dag op RTL 4 uit te zenden. Op Videoland is het vervolgens een megasucces geworden.”

We blijven bij RTL, want het is aan CMO Ellen van den Berghe om dieper in het succes van Máxima te duiken. Deze zesdelige serie – één van de duurste Nederlandse series ooit – is inmiddels aan dertig landen verkocht. “De eerste aflevering trok meer dan twee miljoen kijkers. En 96% daarvan keek ook naar aflevering twee.”

Van den Berghe belooft dat ook de komende jaren meer ingezet wordt op groots, Nederlands drama. Maar ook blijven de pijlen gericht op live programmering, zoals het concert van KANE, maar ook de bokswedstrijden van GLORY. “We vinden simpelweg dat we alles wat de klant wil moeten kunnen aanbieden.”

Frank Lammers
Voor de vierde en laatste award staan de schijnwerpers op de Populairste Nederlandse Serie. Ook deze is voor Netflix, namelijk voor Ferry: de serie. Hoofdrolspeler Frank Lammers is niet in de zaal aanwezig, maar heeft eerder op de dag wel de tijd genomen voor een geestige videoboodschap. Gehuld in Ferry-badjas en met PSV-kampioenspet ziet het publiek hem eerst op karakteristieke wijze de award en vervolgens ook een grote vaas met bloemen meezeulen.

Lizelotte de Bruin, voor de tweede keer op het podium vandaag, kan een lachje niet onderdrukken. “Zonder Frank Lammers geen Ferry Bouman, geen Ferry: de serie en geen Undercover.” De Bruin wordt na die woorden door alle andere winnaars vergezeld, tijd voor de slotfoto én het laatste woord van Renze Klamer: “Dank voor alle aandacht en de schitterende content. Nu op naar beachclub HUB voor de In Holland Beach Party!”

Winnaars Binge Awards 2024
Populairste Internationale Serie
Fool Me Once (Netflix)
Lupin (Netflix)
The Crown (Netflix)

Populairste Nederlandse Documentaire
Het Verhaal van Nederland – Oranje Nassau (NPO Start)
De Gijzeling in de Apple Store (Videoland)
Jehovah: Van God Los (Videoland)

Populairste Nederlandse Reality
B&B Vol Liefde (Videoland)
Bureau Rotterdam (Videoland)
Over mijn lijk (NPO Start)

Populairste Nederlandse Serie
Ferry: De Serie (Netflix)
De Joodse Raad (NPO Start)
Mocro Maffia (Videoland)

Bron: BM

Bericht delen