Fusie Talpa en RTL lijkt rond
Volgens het remedy voorstel aan de ACM dat de weg vrij moet maken voor de fusie van RTL en Talpa Network, gaat Mediahuis de sales van de Talpa tv-zenders SBS6, Veronica, Net5 en SBS9 overnemen.
Zo blijven er drie onafhankelijk concurrerende saleshuizen bestaan en wordt het mediamachtsblok van de twee fusiepartners dus minder dominant. De markt lijkt positief te reageren op dit voorstel. Vrijdag de 13e brengt dus geen ongeluk voor John de Mol en Sven Sauvé.
Geheel in lijn met die zo vurig gewenste samenwerking, reageren RTL en Talpa Network gezamenlijk:
‘RTL Group en Talpa Network bevestigen dat de ACM een zogeheten ‘markttest’ is gestart als onderdeel van de beoordeling van de voorgenomen fusie van RTL Nederland en Talpa Network.
Sinds de eerste aankondiging van de voorgenomen fusie in juni 2021 hebben RTL Group en Talpa Network volledige medewerking verleend aan de diepgaande beoordeling van de fusie door de ACM. Beide partijen hebben onlangs voorstellen gedaan om de overgebleven zorgen van de ACM weg te nemen, zogenaamde ‘remedies’.
De overgebleven bezwaren van de ACM ten aanzien van de positie van de nieuwe gecombineerde groep op de Nederlandse tv-advertentiemarkt zouden in de ogen van partijen worden weggenomen door de volledige uitbesteding van de advertentieverkoop van de televisiekanalen van Talpa Network aan Mediahuis Nederland.
Deze voorgestelde remedy zou de crossmediale positie van Mediahuis verder structureel en voor de lange termijn versterken, omdat het hiermee volledig kan concurreren op de Nederlandse advertentiemarkt met lokale en internationale spelers. Het is gebruikelijk dat de ACM de haalbaarheid en het effect van dergelijke remedies test in de markt (de ‘markttest’).
De voorgenomen fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network stelt de gecombineerde groep in staat om meer te investeren in lokale content, technologie en data en de Nederlandse consument een zo breed mogelijk scala van hoogwaardige entertainment en journalistieke content aan te bieden. Zowel de Nederlandse consument als de advertentiemarkt zal profiteren van de ambitieuze langetermijnstrategie van RTL Group en Talpa Network.
Omdat het markttesten vertrouwelijk is, kunnen partijen hier verder geen nadere mededelingen over doen.’
Bron: BM