Geen reclame meer op publieke omroep tot 20.00 uur
De coalitie is het eens geworden over de toekomst van de publieke omroep. Na maanden van onderhandelingen is besloten dat NPO 3 van karakter zal veranderen, en grotendeels regionaal wordt. Verder zal er geen reclame meer te zien zijn op de publieke omroep tot 20.00 uur ’s avonds.
Op de sites van de publieke omroep verdwijnt de reclame helemaal. Dat kost al met al 60 miljoen euro. De daling van die inkomsten zal de overheid deels compenseren, 40 miljoen euro.
Dat vertellen ingewijden aan RTL Nieuws. Het slecht bekeken NPO 3 blijft behouden. Het moet wel plaats gaan bieden aan regionaal nieuws. De zender wordt een ‘venster’ waardoor kijkers hun eigen provinciale of regionale zender kunnen zien.
VVD, CDA, D66 en ChristenUnie hebben ook besloten de ledenaantallen die nodig zijn om als omroep te kunnen blijven bestaan te verlagen tot 50.000.
Daarmee lijken de omroepen WNL en Human gered. PowNed gaat zich inspannen om voor eind december 50.000 leden te krijgen. Verder wijzigt de financiering van de omroepverenigingen. Het komt er op neer dat het budget van grote omroepen daalt en dat van kleine omroepen stijgt.
De NPO zelf stelt in een reactie zeer ontstemd te zijn niet door het ministerie op de hoogte te zijn gebracht van de plannen. “Als de berichten in de media kloppen, betekent dit opnieuw een forse bezuiniging voor de publieke omroep”, zegt een woordvoerder. “Dat gaat dan absoluut ten koste van goede en geliefde programma’s en maakt de publieke omroep minder slagvaardig.”
Volgens de NPO lijken de plannen ook in strijd met het regeerakkoord, “waarin wordt gepleit voor een sterke publieke omroep. Maar vooralsnog heeft de minister de plannen nog niet bevestigd en wachten we dus nog even af waar hij mee gaat komen.”
Bron: RTL Nieuws/BM