Groei in vooruitkijken en in gebruik van lokale VOD diensten
maandag 30 september 2024

Groei in vooruitkijken en in gebruik van lokale VOD diensten

Uit het onlangs verschenen Trends in Digitale Media (TIDM) onderzoek blijkt dat Nederlanders in toenemende mate gebruik maken van de mogelijkheid om vooruit te kijken terwijl het aantal mensen dat live TV kijkt en het streamen van video’s stabiel is.

Het Trends in Digitale Media onderzoek is uitgevoerd door GfK en representatief voor alle Nederlanders van 13 jaar en ouder met toegang tot internet. Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen samengevat. Zo laat het onderzoek verder zien dat van de vijf grootste on-demand aanbieders alleen NPO Start/Plus en Videoland groei laten zien in het aantal gebruikers.

Meer Nederlanders kijken vooruit, vooral jongeren
In het TIDM-onderzoek wordt gevraagd naar het gebruiken van de kijkplatforms voor de onderstaande vijf verschillende vormen van kijken naar TV- en videocontent. Waar de meeste kijkvormen stabiel zijn ten opzichte van de vorige meting in december 2022, laat vooruitkijken een duidelijke stijging zien. Deze stijging wordt vooral veroorzaakt door de groep 18-34 jarigen. Van hen kijkt 54% vooruit. Zij kijken bovendien bovengemiddeld uitgesteld en streamen ook vaker films, series en programma’s dan andere leeftijdsgroepen.

Van de grote on-demand platforms laten alleen lokale spelers groei zien
In onderstaande grafiek wordt weergegeven welk percentage van de ondervraagden weleens een bepaald platform gebruikt voor een of meerdere vormen van kijken. In 2024 zijn de meest gebruikte kijkplatforms achtereenvolgens YouTube, Netflix, NPO Start/Plus, Videoland en on demand kijken via de TV-aanbieder. Binnen de top 5 laten alleen lokale spelers NPO Start/Plus en Videoland een groei zien. Van de nieuwkomers in 2022 laat SkyShowtime een mooie stijging zien, is HBO Max stabiel en daalt Viaplay.

Gebruikers van Netflix en HBO Max hebben vaker zelf een abonnement
Van de gebruikers van HBO Max en Netflix heeft een ruime meerderheid zelf een betaald abonnement. Het percentage dat een abonnement deelt of die van een ander gebruikt is bij Netflix aanzienlijk gedaald sinds de vorige meting en zij het delen van accounts zijn gaan aanpakken. Het aantal mensen dat zelf betaalt voor een abonnement op Amazon Prime Video is flink gedaald sinds de vorige meting. Mogelijk is dit het volg van prijsstijgingen. SkyShowtime moet het voor 25% hebben van mensen die (tijdelijk) gebruik maken van een gratis abonnement.

Een nieuw abonnement wordt vaak afgesloten omdat men een specifieke sport of serie wil zien. Maar ook een aantrekkelijke aanbieding/prijs en het totale aanbod worden vaak genoemd. De kosten van een abonnement zijn de belangrijkste reden om dat abonnement op te zeggen, net zozeer als het te weinig gebruik maken van een mediadienst. Netflix heeft afgelopen periode groot ingezet om het aanpakken van het delen van accounts. Toch is het gebruikmaken van het abonnement van een ander nog steeds de belangrijkste reden om een bestaand abonnement te wijzigen.

Vertrouwen in nieuwsmedia op TV verder toegenomen
Het vertrouwen in de berichten en nieuws van traditionele media zoals TV, radio, nieuwssites en -apps is veel groter dan in nieuws via sociale media. Bovendien is het vertrouwen in berichten en nieuws op televisie, radio en nieuwssites en -apps gestegen. Meer dan de helft van alle ondervraagden geeft het nieuws via social media een onvoldoende. Bovendien is dat vertrouwen gedaald sinds de vorige meting.

Over Screenforce
Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Haar doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om het beste te halen uit reclame rond premium videocontent. Screenforce verzorgt informatie over TV en andere premium videoplatforms, biedt services aan adverteerders en bureaus en vertegenwoordigt de belangen van de Screenforce participanten op het gebied van public affairs. In Screenforce participeren de drie TV saleshouses Ster, Ad Alliance en Talpa Network.

Bron: Screenforce/BM

Bericht delen