Hoe films en tv-series toerisme op bestemmingen stimuleren
Films en tv-series zijn niet alleen een bron van vermaak, maar spelen ook een verrassend grote rol in het aanwakkeren van toerisme naar bepaalde plekken. Door gebruik te maken van indrukwekkende locaties slagen filmmakers en showrunners erin om kijkers zo te inspireren, dat ze die bestemmingen zelf willen bezoeken.
Dit fenomeen, ook wel filmtoerisme genoemd, heeft de afgelopen jaren echt een vlucht genomen en geeft de reisindustrie een flinke boost. Je favoriete filmscène in het echt beleven? Voor veel mensen is dat reden genoeg om hun koffers te pakken!
De invloed van films op toerisme
Wanneer een film of serie op een opvallende locatie wordt opgenomen, kan dit die plek transformeren in een populaire toeristische bestemming. Het idee achter filmtoerisme is dat mensen zich aangetrokken voelen tot de esthetiek en sfeer van een bepaalde plaats nadat ze die op het scherm hebben gezien. Veel films en series nemen ons mee naar locaties die anders wellicht onbekend zouden blijven. Reizigers willen meer dan alleen een vakantie – ze willen onderdeel zijn van het verhaal. Het bezoeken van een film- of tv-locatie biedt hen een unieke ervaring, waarin ze de magie van het scherm kunnen omzetten in mooie herinneringen.
Met de opkomst van streamingdiensten zoals Netflix en Disney+ zijn nieuwe films en series nu sneller en breder toegankelijk. Dit betekent dat filmtoerisme nog meer potentieel heeft om wereldwijd te groeien. Recentere voorbeelden, zoals Emily in Paris, hebben een golf van toeristen naar Parijs gebracht, waar ze in de voetsporen van de hoofdrolspeler willen treden.
Toerismebureaus en luchtvaartmaatschappijen spelen ook handig in op deze trend door speciale reizen en vluchten aan te bieden naar populaire filmlocaties. Boek je vliegtickets naar Alicante met Transavia bijvoorbeeld en beleef de charme van deze prachtige bestemming zoals je die op het scherm hebt gezien in onder andere The Impossible, Triage en Asterix at the Olympic Games.
Andere bekende voorbeelden van filmtoerisme
Een aantal locaties wereldwijd zijn beroemd geworden dankzij populaire films en series. Hieronder noemen we enkele sprekende voorbeelden van plaatsen die een toeristische boost kregen door hun verschijning in de media.
1. Nieuw-Zeeland en The Lord of the Rings
Als je het hebt over filmtoerisme, dan is Nieuw-Zeeland en The Lord of the Rings misschien wel het ultieme voorbeeld. De adembenemende landschappen van Nieuw-Zeeland dienden als het magische decor voor Midden-Aarde, en sindsdien staat het land bij veel reizigers op de bucketlist. Sinds de release van de films is het aantal bezoekers flink gestegen. Er worden zelfs speciale Lord of the Rings tours aangeboden. Fans kunnen nu met eigen ogen plekken als Hobbiton zien en het gevoel hebben dat ze letterlijk in de wereld van Frodo en Gandalf zijn gestapt. Het is dé droom van elke LOTR fan!
2. Dubrovnik en Game of Thrones
Dubrovnik, een schilderachtige stad in Kroatië, is dankzij Game of Thrones in één klap wereldberoemd geworden. Deze prachtige middeleeuwse stad vormde het decor voor King’s Landing, de hoofdstad van Westeros. Na het succes van de serie stroomden de toeristen binnen om door de smalle straatjes en langs de indrukwekkende stadsmuren te lopen en zich even een personage uit de serie te voelen. Toerisme schoot door het dak. Dit gaf een flinke economische boost aan Dubrovnik, maar het bracht ook de nodige uitdagingen met zich mee, zoals overtoerisme.
3. Schotland en Outlander
De tv-serie Outlander heeft de ruige omgeving van Schotland op de kaart gezet. Sinds de show in 2014 debuteerde, is het aantal toeristen naar locaties zoals Doune Castle en het landschap van de Highlands enorm toegenomen.