IDFA-klassiekers op NPO 2 extra
In aanloop naar IDFA 2019 zendt NPO 2 extra vanaf zondag 10 november tien avonden lang elke avond een IDFA-klassieker uit. Naast publieksfavorieten als Doof Kind en De Kinderen van Juf Kiet zijn de twee best bezochte documentaires in de Nederlandse bioscopen aller tijden te zien: Alleman van Bert Haanstra en Zij Gelooft in Mij van John Appel.
Verder komen prijswinnende titels voorbij als Life, Animated, Nu Verandert Er Langzaam Iets en Bob Dylan: Don’t Look Back, van de onlangs overleden regisseur D.A. Pennebaker. Zondag wordt afgetrapt met de documentaire Weiner, over de pikante schandalen rondom de Amerikaanse politicus Anthony Weiner. De documentaires zijn te zien van 10 november tot en met dinsdag 19 november, rond de klok van 20.00 uur op NPO 2 extra. Het IDFA (Internationaal Documentaire Festival Amsterdam) vindt plaats van 20 november tot 1 december.
De volgende documentaires worden uitgezonden
Weiner (2016), zondag 10 november om 20.15 uur
De Amerikaanse politicus Anthony Weiner kwam in 2011 in opspraak vanwege sexting, het leidde tot zijn aftreden als congreslid. Twee jaar later maakt hij een onverwachte politieke comeback door zich te mengen in de race om het burgemeesterschap van New York. Hierbij speelde zijn vrouw Huma Abedin, adviseur van Hillary Clinton, een belangrijke rol. Regisseurs Josh Kriegman en Elyse Steinberg volgen de dramatische wederopstanding en, wanneer Weiners seksuele exhibitionisme wederom opspeelt, onvermijdelijke ondergang van de hardleerse politicus. Heel wat politici hebben hun carrière zien ontsporen, maar zelden is dat zo uitgebreid en genadeloos vastgelegd als in deze documentaire.
Andre Hazes: Zij Gelooft in Mij (1999), maandag 11 november om 19.50 uur
Regisseur John Appel maakte met André Hazes: Zij gelooft in mij een openhartige film over een eenvoudige Amsterdamse jongen die met zijn stem de harten van vele duizenden fans veroverde. In zijn huis zijn de muren behangen met gouden platen en tot het eind van zijn carrière vulde hij met gemak de grootste Nederlandse stadions. Op Alleman van Bert Haanstra na de best bezochte documentaire in de Nederlandse bioscopen aller tijden.
Bellingcat – Truth in a Post-Truth World (2018), dinsdag 12 november om 19.50 uur
Kunnen we nog uitgaan van een waarheid, in deze tijden van nepnieuws? Bellingcat, een internationaal netwerk van gewone burgers en jonge computernerds, heeft een nieuwe methode ontwikkeld om dichterbij de waarheid te komen. Het internationaal platform voor burger-onderzoeksjournalistiek, dat werd opgericht door Eliot Higgins, is vaak sneller en nauwkeuriger dan de officiële instanties. Het collectief onderzoekt via internet, social media en andere online kanalen complexe aanvallen en controversiële incidenten wereldwijd, zoals het neerhalen van de MH17 boven de Oekraïne en de aanslag op de voormalige Russische dubbelspion Sergej Skripal. Kan Bellingcat een alternatief bieden voor de traditionele journalistiek die weinig tijd en budget heeft voor langer lopende onderzoeksjournalistiek?
Alleman (1963), woensdag 13 november om 19.55 uur
Documentaire uit 1963 van Bert Haanstra. Candid camera-film over het doen en laten van (gewone) Nederlanders. Haanstra wilde met deze prijswinnende documentaire de essentie van de toen twaalf miljoen Nederlanders blootleggen. De smetteloze beelden van Anton van Munster tonen in een lange rij typisch Hollandse dingen: boten, kerken, zoenen, trouwen, uitgaan, geboorte, vlijtigheid, schaatsen. De film werd drievoudig onderscheiden op het internationaal filmfestival van Berlijn en werd genomineerd voor een Oscar. Nog altijd de best bezochte documentaires in de Nederlandse bioscopen aller tijden. Verteller: Simon Carmiggelt.
De Kinderen van Juf Kiet (2016), donderdag 14 november om 19.55 uur
De kinderen in de klas van juf Kiet zijn nog maar pas in Nederland. Alles is nieuw en verwarrend. Onder de strenge maar liefdevolle hand van juf Kiet leren de kinderen niet alleen lezen en schrijven, maar ook weer kind zijn. Een jaar lang worden ze gevolgd, zonder enig commentaar, wat de kijker uitdaagt met antropologische blik te observeren. Een ode aan de juf die ieder kind verdient.
Putin’s Witnesses (2018), vrijdag 15 november om 20:25 uur
Op 31 december 1999 overhandigt Boris Jeltsin, de eerste president van de Russische Federatie, onverwachts de macht aan zijn zelfgekozen opvolger, Vladimir Poetin. Filmmaker Vitaly Mansky geeft aan de hand van unieke getuigenverklaringen een intiem beeld van het eerste jaar van Poetin, de president die het land terugvoert naar een soort nationalisme dat doet denken aan de Sovjetperiode. Mansky’s vroegere positie bij de Russische staatstelevisie stelde hem in staat ongekend dicht bij Poetin en Jeltsin te komen. Op een bijna nonchalante manier registreerde hij hoe Poetin, net na het winnen van de verkiezingen, in stilte de banden met zijn voorganger verbreekt. Mansky reflecteert ook op zijn eigen rol bij de beeldvorming van Poetin en de consolidatie van diens macht. Alleen getuige zijn is onmogelijk. Uiteindelijk verandert stilte in medeplichtigheid.
Life, Animated (2016), zaterdag 16 november om 20.05 uur
In Life, Animated ontmoeten we Owen Suskind. Een energiek, praatgraag jochie dat op z’n derde plots ophoudt met spreken. Autisme doet hem afglijden in een zwijgzame eigen wereld. Bijna vier jaar gaan voorbij waarin Owen niet te bereiken is, behalve voor Disney-films. Op een dag besluit z’n vader met een handpop van Iago, de brutale papegaai uit Alladin, aan z’n zoontje te vragen “Hoe is het nou om jou te zijn?” En uit het niks krijgt hij direct een antwoord van z’n zoon, recht uit de film Alladin. Life, Animated mengt echt leven met animatie en laat zien hoe zinnen uit de bekende Disney-films een brug vormen tussen twee ouders en hun zoon en tussen hun kind en de wereld.
Nu verandert er langzaam iets (2018), zondag 17 november om 20.15 uur
Varkens knuffelen, een ademhalingscursus of een leiderschapstraining met paarden: wij Nederlanders zijn voortdurend bezig om onszelf te verbeteren via cursussen en trainingen. Waar komt onze zoektocht naar zelfverbetering vandaan? Voor wie doen we dat eigenlijk? De beschouwende film werd op IDFA 2018 uitgeroepen tot Beste Nederlandse Documentaire van het Jaar.
Bob Dylan: Don’t Look Back (1967), maandag 18 november om 19.55 uur
Enkele jaren na de geboorte van de Direct Cinema produceerde D.A. Pennebaker het eerste onmiskenbare meesterwerk van het genre met deze registratie van de Britse tournee die Bob Dylan in 1965 maakte. Op uitnodiging van Dylans manager reisde Pennebaker mee met de singer-songwriter. Met zijn fly-on-the-wall stijl zette hij de trend voor alle daaropvolgende documentaires over popmuziek. In 1998 is de film door de Library of Congress opgenomen in het National Film Registry vanwege zijn culturele, historische en esthetische belang. Regisseur D.A. Pennebaker overleed afgelopen zomer op 94-jarige leeftijd.
Doof Kind (2017), dinsdag 19 november om 19.50 uur
Energieke en opgewekte documentaire van Alex De Ronde over zijn 28-jarige zoon Tobias, die al vanaf zijn geboorte doof is. Een innemend portret van een levenslustige, wereldwijze jongeman die zich thuis voelt in de dovencultuur, maar ziet dat die (als gevolg van cochleaire implantaten) aan het verdwijnen is. Winnaar van de Publieksprijs op het IDFA 2017.
Bron: NPO/BM