Irene van den Brekel: lenig meebewegen
‘Houden we stand?’ is een vraag die Irene van den Brekel als kleine onafhankelijke producent bezighield. En houdt. De concurrentiestrijd is hevig. Om haar positie in die drukbezette markt te verstevigen, verkocht ze vier jaar geleden 49 procent van de aandelen in Human Factor aan Endemol.
Maar haar ziel en zaligheid? Nooit. Want het loopt als een rode draad door haar loopbaan: “Ik wilde het liever zelf doen.” In het decembernummer van Broadcast Magazine komt Van den Brekel uitgebreid aan het woord in de serie Vakvrouw. “Er zijn zoveel ontwikkelingen die je nauwlettend in de gaten moet houden. Online is natuurlijk een heet hangijzer en daarin loopt Endemol voorop. De kogel is nu door de kerk voor een humorkanaal en in dat traject volg ik ze op de voet. Zij hebben een hele afdeling die zich erover buigt en een meerjarenplan opstelt, fijn dat we daarin mee kunnen gaan.”
“De marges staan enorm onder druk en dat kun je niemand verwijten, want de publieke omroep moet een derde van zijn budget inleveren. We moeten nadenken over nog efficiëntere werkwijzen om het vol te houden,” aldus Van den Brekel. “Ik denk dat het heel belangrijk is dat knopen worden doorgehakt, want onduidelijkheid is slecht voor de hele branche. Als mensen niet weten welke kant iets opgaat, gebeurt er niet veel meer dan vergaderen en roepen. Wat het model ook wordt, wij zijn als kleine producent gewend om lenig mee te bewegen. Het enige wat wij kunnen waarborgen, is onze kwaliteit, we leveren onze inhoud en onze programma’s, maar we moeten wel de voorwaarden helder hebben.”
Het complete interview met Irene van den Brekel is te lezen in het decembernummer van Broadcast Magazine. Nog geen abonnee? Klik hier en maak gebruik van de speciale actie!
Bron: Broadcast Magazine