Kijker wil niet betalen voor reclamevrije tv
De helft van de Nederlanders die zich storen aan tv-reclame wil niet betalen om er vanaf te komen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek in opdracht van Intel, waarvoor ook Nederlanders werden ondervraagd. De helft van de Nederlandse respondenten zegt reclame echt hinderlijk te vinden, maar blijkt ook geen geld over te hebben om reclamevrij te kijken.
33 procent wil daarvoor niet meer dan 2 euro per maand betalen, 14 procent niet meer dan 5 euro en 6 procent maximaal 10 euro per maand. Ruim de helft van de Nederlandse kijkers vindt bovendien dat er te veel zenders zijn. De meeste kijkers (90 procent) kijken maar naar een paar zenders. Bijna de helft van de kijkers heeft behoefte aan een service met programma-aanbevelingen op basis van eerdere kijkvoorkeuren. Bijna de helft (46 procent) van de groep 18 tot 34-jarigen wil overal en altijd tv kunnen kijken, vooral op de laptop. Onder 55-plussers wil maar 20 procent dat.
Verder blijkt dat tv-kijken nog altijd een sociale activiteit is, maar in plaats van de volgende dag bij de koffieautomaat over de programma’s te praten, gaan consumenten steeds vaker meteen online om er met medekijkers over te chatten. Dit kan bijvoorbeeld via telefoon (30 procent), e-mail (17 procent), MSN (15 procent), sociale netwerken (8 procent) en Twitter slechts 3 procent.
Bron: Adformatie / Bright