KRO-NCRV’s Kindertijd bereikt mijlpaal van 1 miljoen abonnees op YouTube
Dit jaar bereikt KRO-NCRV’s Kindertijd een bijzondere mijlpaal van 1 miljoen abonnees op YouTube. Het kleuterprogramma is al jarenlang populair onder de jonge kijkers die nog niet kunnen lezen en heeft in alle video’s één ding gemeen: kleuters spelen de hoofdrol.
Dat deze unieke verhalen van kinderen aanspreken, is ook zeker terug te zien. Naast elf uitzendingen per week op Zappelin en een uitgebreide reeks op NPO Start, beschikt Kindertijd ook over een eigen YouTube-kanaal met meer dan 1100 video’s over uiteenlopende thema’s, zoals ‘lekker vies’, ‘mijn huisdier is dood’, ‘in het ziekenhuis’, ‘smullen’ en ‘stoer’. Kindertijd is tevens dagelijks te zien om 07.25 uur en 12.45 uur bij KRO-NCRV op Zappelin en via NPO Start.
Succesverhaal op YouTube
Het YouTube-kanaal Kindertijd werd in november 2013 gelanceerd en zag vanaf 2016 een gestage groei in het aantal abonnees. In 2019 resulteerde dit in een zilveren YouTube-button voor de honderdduizendste abonnee. De video Inge woont op de boerderij, waarin de zesjarige Inge haar leven op de boerderij laat zien, staat met 160.467.939 views bovenaan de lijst van populairste video’s.
Een andere hitvideo is Luuk verzorgt de paarden, die inmiddels meer dan 50.000.000 weergaven heeft verzameld.
Het kanaal genereert 1,2 miljoen views gemiddeld per week, wat neerkomt op zo’n 38.600 uur gemiddeld aan kijktijd per week in Nederland. Deze populariteit is opmerkelijk, omdat er geen gebruik wordt gemaakt van advertenties, promoties of aanbevelingen van bekende Nederlanders of influencers, maar kinderen in het programma graag leeftijdsgenoten zien waarmee ze zich kunnen identificeren. Niet alleen in Nederland maar ook in België en Suriname wordt het YouTube kanaal goed bekeken.
Sandra Hilster, mediadirecteur KRO-NCRV: “Wat zijn we trots! Als maatschappelijke mediaorganisatie is deze mijlpaal van 1 miljoen abonnees een bevestiging dat we met Kindertijd in een unieke behoefte voorzien. Het is content die door jonge ouders en hun kleuters duidelijk gewaardeerd wordt. Het onderstreept dat authentieke, kleinschalige verhalen van kinderen in het geweld van zoveel online aanbod ook echt opvalt en aanspreekt. Dat we met Kindertijd ook kinderen in België en Suriname weten te bereiken, laat zien dat deze mooie en liefdevol gemaakte kinderverhalen universeel aansprekend zijn”.
Bron: KRO-NCRV/BM