Lokale content en innovatieve samenwerking speerpunten RTL-strategie
Maandagmiddag presenteerde RTL zijn ambities en toekomstplannen tijdens het RTL Content Event op een pop-up locatie net buiten Amsterdam. Daarbij werd gemeld dat RTL zich wil concentreren op lokale content en innovatieve samenwerking.
Sven Sauvé, CEO RTL Nederland over zijn visie: “Tien jaar geleden ging RTL zijn grootste avontuur aan sinds de oprichting 35 jaar geleden, we lanceerden Videoland. Vandaag zijn we de onbetwiste nummer 2, hebben we bijna 1,5 miljoen betalende abonnees en maken we winst. Hiermee prijkt Videoland in het rijtje van Nederlandse digitale successtories. Naast grote merken als Bol, Marktplaats en CoolBlue. Omdat onze fans het allerbeste verdienen willen we met Videoland groeien naar de nummer één positie. En de groei van Videoland hoeft wat mij betreft niet het succesverhaal van RTL alleen te zijn. Samenwerken en vooral samen innoveren kan betekenen dat we allemaal winnen. En samen hebben we de power om een nieuwe horizon te creëren voor het Nederlandse medialandschap, zodat de kijker altijd een sterk, herkenbaar platform heeft waar lokale content de hoofdrol speelt.”
Peter van der Vorst, Directeur Content RTL Nederland over de contentstrategie: “Bij RTL maken we impact met onze titels door een voortdurende focus op lokale content. Dit onderscheidt ons van internationale concurrenten en zorgt voor het succes van Videoland en onze lineaire zenders. Internationaal wordt RTL 4 als een belangrijk lanceringsplatform gezien van nieuwe formats, zoals The Voice, De Verraders of The Floor, programma’s die wereldwijd succes hebben. We blijven innoveren en dat betekent ook risico’s nemen. Met onze content voelen we een verantwoordelijkheid om een positieve impact te maken op de samenleving en we streven ernaar dat iedereen zich herkent in onze content. Wij voelen Nederland goed aan. Al 35 jaar. Dat is onze succesformule, daar zit onze kracht en die houden we vast.”
Ellen van den Berghe, CMO RTL Nederland: “Onze grootste droom is dat iedereen in Nederland een beetje verliefd wordt op Videoland. Tien jaar geleden kozen we ervoor om te investeren in de beste lokale verhalen, zoals Máxima en Mocro Maffia. Deze verhalen zijn groot, ‘talk of the town’ en herkenbaar. Met bijna 1,5 miljoen abonnees en miljoenen kijkers per aflevering bewijzen we onze kracht. Maar dat doen we ook door in te spelen op waar onze fans behoefte aan hebben. Zo waren we in 2016 de eerste in Nederland die een download-to-go functie lanceerden, maar ook de eerste die een SAVOD-abonnement aanboden. Een abonnementsvorm, die inmiddels niet meer weg te denken is in het streaminglandschap. We blijven pionieren en dromen groot, met als doel om een langdurige relatie op te bouwen met onze fans en de nummer 1 plek in hun harten te veroveren.”
Veelbelovende samenwerkingen Videoland
Videoland gaat regelmatig exclusieve samenwerkingen aan en kondigde tijdens het RTL Content Event aan dat StukTV van Giel de Winter, Thomas van der Vlugt en Stefan Jurriens, nieuwe formats voor de streamer gaat ontwikkelen. Het eerste programma uit deze samenwerking is een nieuwe versie van Het Jachtseizoen, genaamd Het Jachtseizoen Most Wanted (Videoland), waarin vijftien boeven vijf dagen lang door Nederland vluchten. StukTV, met meer dan 2,5 miljoen abonnees op YouTube, is al twaalf jaar het grootste online-entertainmentkanaal van Nederland. De eerste boef van Het Jachtseizoen Most Wanted is Els van B&B Vol Liefde.
Naast StukTV gaat Videoland een verbinding aan met drie gerenommeerde documentairemakers. Documentaires zijn een belangrijke pijler en daarom tekent het platform Thomas Erdbrink exclusief voor de komende twee jaar. Hij gaat onder andere een serie maken waarbij hij een nieuw perspectief brengt op regimes die de westerse wereld als vijandig beschouwt. Ook Monique Nolte verbindt zich exclusief aan Videoland en maakt een vervolg op de documentaires waarin Kees Momma wordt gevolgd: Kees Vliegt Echt Uit (Videoland). Ook Danny Ghosen gaat een aantal documentaires voor Videoland maken. Werelden die voor anderen vaak gesloten blijven, gaan voor hem open. Welke onderwerpen Danny precies gaat onderzoeken, wordt op een later moment bekendgemaakt.
RTL aan de basis van nieuwe formats
B&B Vol Liefde, De Verraders, Wonen Onder De Zon Voor Minder Dan Een Ton en Ik Weet Er Alles Van is een aantal succesvolle formats dat zijn oorsprong vindt bij de RTL Creative Unit, die vaak in samenwerking met externe producenten nieuwe formats ontwikkelt. Twee nieuwe formats die in volle ontwikkeling zijn: Pandora’s Box en Narcostad.
Pandora’s Box is het nieuwe adventure reality programma van RTL 4, geïnspireerd op de wereldberoemde mythe over De Doos van Pandora. Twaalf bekende Nederlanders gaan een avontuur met elkaar aan op een adembenemende plek aan de Middellandse Zee. Omringd door tempels en ruïnes strijden ze tegen elkaar in een spel vol dilemma’s, verleiding en wraak. Een spel dat draait om een mysterieus object: De Doos van Pandora. Die kunnen de kandidaten maar beter gesloten laten, want, net zoals in de mythe, zorgt het openen ervan voor onheilspellende gevolgen. Een vloek die zijn weerga niet kent.
De nieuwe dramaserie Narcostad (Videoland), naar het idee van Videoland talent Nasrdin Dchar, is op dit moment in ontwikkeling. De serie toont de ernstige gevolgen van het groeiende drugsgebruik in Rotterdam, met de focus op de slachtoffers die vaak zelf daders worden. Maar Narcostad laat ook zien dat je je weer kunt ontworstelen aan die criminele wereld en dat er uiteindelijk altijd hoop is op een beter leven.
Talenten krijgen een podium
Marieke Elsinga en Jim Bakkum gaan The Headliner (RTL 4) presenteren. In de nieuwe talentenjacht gaan twee coachteams de strijd met elkaar aan: Nick Schilder & Typhoon tegen Jacqueline Govaert & Kraantje Pappie. Samen met andere professionals uit de muziekindustrie gaan zij de kijker begeleiden bij het kiezen van dé nieuwe livesensatie van Nederland.
Heerlijk wegzwijmelen
Bij Videoland bloeit en broeit er van alles op love reality gebied. Zo presenteert Valerio Zeno Paradise Hotel (Videoland), waar maar één hotelregel geldt: of je deelt een kamer of je checkt uit. Bij het inchecken hebben de deelnemers aangegeven of ze zijn gekomen voor geld of de liefde. Hoe de kandidaten dit spel spelen, onthullen ze pas tijdens de bloedstollende finale. Ook Chantal Janzen stort zich in een nieuw liefdesavontuur. Ze gaat in De Golden Bachelor op zoek naar een nieuwe liefde voor de 73-jarige ondernemer Gerard. Zal Gerard de vrouw van zijn dromen ontmoeten en aan een nieuw liefdesavontuur beginnen?
Grenzen verleggen
Avonturiers kunnen uitkijken naar twee nieuwe reality adventure programma’s. In The Summit (RTL 4), gepresenteerd door Beau van Erven Dorens, proberen twaalf onbekende Nederlanders binnen 12 dagen de top van een afgelegen berg in Scandinavië te bereiken. Onderweg moeten ze eliminatierondes en uitdagingen van de mysterieuze mountainkeeper doorstaan om uiteindelijk een kwart miljoen euro binnen te slepen. Negen avonturiers gaan in ALONE (Videoland) zo lang mogelijk proberen alleen te overleven in de afgelegen wildernis van Noorwegen. Zonder cameracrew en met beperkte overlevingsuitrusting strijden ze tegen de natuur, honger, extreme weersomstandigheden en eenzaamheid.
Hoopvolle perspectieven
Verhalen die uit het leven gegrepen zijn. John Williams volgt in Uit de Schulden (RTL 4) vijf huishoudens waar financiële problemen aan de orde van de dag zijn. Samen met zijn team van experts gaan de deelnemers aan de slag om hun leven op alle vlakken vanuit het ‘rood’ weer ‘zwart’ te krijgen.
In Uitstel van Executie: Met Raad en Daad (RTL 4) reist Martijn Krabbé samen met het vertrouwde team van Eef, Alex en Duncan door het land om binnen 72 uur zoveel mogelijk woon- en financiële problemen op te lossen.
Ellie Lust gaat in Opgelicht in de Liefde? (RTL 5), samen met particulier rechercheur John Warrink en Ayleen Charlotte, (slachtoffer van de Tinder Swindler) slachtoffers van datingfraude helpen. Ze confronteren datingfraudeurs met de schade die zij hebben aangericht.
Boven op de actualiteit
In aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen houdt RTL Nieuws de laatste ontwikkelingen bij, zowel bij RTL 4 en RTL Z, als online via de app. Wordt het Kamala Harris of Donald Trump? Verslaggevers Erik Mouthaan en Sophie van der Meer polsen het sentiment in verschillende staten en doen uiteraard ook live verslag op de dag van de verkiezingen.
Alledaagse reality
Naast The Real Housewives of Amsterdam komt Videoland met The Real Housewives Van Het Zuiden, waarin een bijzondere vriendinnengroep van acht vermogende vrouwen uit het Zuiden wordt gevolgd. Ze hebben allemaal heel uiteenlopende achtergronden; van sterrenrestaurant tot bordeel en van bouwbedrijf tot de grootste bruidsmodezaak ter wereld. Ook duiken we in het zuiden van het land in de hechte gemeenschap van één van de markantste dorpen van Noord-Brabant: St. Willebrord, oftewel ‘rolluik-city’. In St. Willebrord Het Mirakel van Brabant (RTL 5) wordt een aantal opvallende Willebrorders thuis en op het werk gevolgd: in de kledingzaak, de slagerij en de kapsalon. Er wordt met liefde en humor samengeleefd, en niemand wil ooit nog weg uit hun geliefde dorp.
Gerard Joling geeft in het voorjaar van 2025 een inkijk in zijn leven in de realityserie Only Joling (RTL 4) waarin hij en zijn entourage van dichtbij gevolgd worden op weg naar zijn 65e verjaardag en 40-jarig jubileum. Van intieme momenten thuis tot het stilstaan bij het verlies van zijn moeder en zijn naasten. Op weg naar optredens, tijdens zijn werk voor RTL en verschillende feestjes met vrienden, waar Gerard het hoogste woord heeft.
Bijzondere portretten
Regisseur en Gouden Kalf-winnaar Joost van Ginkel duikt voor Videoland opnieuw in de wereld van de Nederlandse royals en maakt de driedelige documentaireserie Beatrix (Videoland). Eerder maakte hij voor Videoland al het drieluik Prins Bernhard. Insiders, intimi en experts vertellen over het indrukkende leven van Prinses Beatrix: de krachtige vrouw, vriendin en moeder achter het ambt. De verhalen komen tot leven dankzij de persoonlijke anekdotes en het exclusief archiefmateriaal van het Nederlands Instituut Beeld & Geluid.
Humberto Tan komt volgend jaar met het nieuwe programma Humberto Tan en Plekken Om Nooit Te Vergeten (RTL 4) waar hij elke aflevering met twee bekende reisgenoten afreist naar een bijzondere plek op de wereld. Dit kan een plek zijn die door klimaatverandering binnen een decennium niet meer zal bestaan of waar dieren met uitsterven worden bedreigd. Met eigen ogen zien en ervaren Humberto en zijn gasten met wat voor heftige veranderingen mens, dier en natuur geconfronteerd worden. Hun missie: de mooiste plekken, dieren en mensen vastleggen in een bijzondere serie foto’s…voordat het te laat is.
Kwalitatief Nederlands drama
Videoland blijft investeren in lokaal drama, een van de pijlers van het streaming platform. Een kleine greep uit titels die komende maanden te verwachten zijn. Allereerst goed nieuws voor de fans van Gooische Vrouwen (Videoland/SBS6): de langverwachte trailer van het nieuwe, zesde seizoen is er! Een smakelijk voorproefje van wat er dit seizoen in Het Gooi staat te gebeuren.
In de nieuw aangekondigde serie Onopgelost (Videoland) kiest professor criminologie Mia van der Linden (Georgina Verbaan) via een pittig eliminatieproces een kleine groep studenten om cold cases op te lossen. Zo verdween een studente na een date, vond een drill-rap moord plaats en werd een baby gevonden in een koffer. De stille Ninthe (Marie-Mae van Zuilen), knappe Jochem (Maksim Stojanac), scherpe Vera (Veerle Dejaeger), nuchtere Charlie (Thorn de Vries) en Melvin (Xavier Molijn) met het fotografisch geheugen worden door Mia uitgedaagd om met oud bewijsmateriaal alsnog de cases op te lossen.
In 2025 is bij Videoland De F*ckulteit te streamen, een zenuwslopend en confronterend psychologisch drama over grensoverschrijdend gedrag en machtsmisbruik, in een rechtenfaculteit, met in de hoofdrollen onder andere Julia Akkermans, Fedja van Hûet, Stephanie van Eer en Mingus Dagelet.
Voor de hartverwarmende serie Bennie (Videoland), geïnspireerd op het levensverhaal van Barry Atsma, is de cast eindelijk onthuld. Wesley van Klink (Bennie), Hadewych Minis (Suus), Fedja van Huêt (Kars), Damaris de Jong (Tess) en Mo Braun (Jonas) spelen in de serie die ons meeneemt in het leven van een bijzondere familie, met als centrale figuur de 18-jarige Bennie, met het syndroom van Down.
Na het succes van het eerste seizoen van Máxima (Videoland), verkocht aan meer dan 30 landen, starten binnenkort de opnames van het tweede seizoen. Vier nieuwe acteurs zijn toegevoegd aan de cast. Abbey Hoes kruipt in de huid van Laurentien en Claire Bender vertolkt Mabel. De broers van Koning Willem-Alexander worden gespeeld door Steef de Bot (Constantijn) en Bram Suijker (Friso).
Bron: RTL Nederland/BM
Foto’s: Samuel van Leeuwen/Jasper Suyk