Mediabestedingen ruim negen procent gestegen
De bruto mediabestedingen kwamen in het eerste halfjaar van 2010 uit op ruim drie miljard euro, een stijging van 9,4 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Dit blijkt uit het Kwartaalrapport Bruto Mediabestedingen dat Nielsen binnenkort publiceert.
In vergelijking met de eerste zes maanden van 2009, noteerden zes van de tien mediumtypen een stijging over het eerste halfjaar van 2010 en zijn de mediabestedingen in totaal met 9,4 procent toegenomen. Wel dient hierbij de kanttekening gemaakt te worden dat deze groei het resultaat is van de vergelijking met het zeer zwakke eerste halfjaar van 2009. Echter, ook in vergelijking met de eerste zes maanden van 2008 groeiden de bruto mediabestedingen het eerste halfjaar van 2010: + 3,5 procent.
Binnen audiovisuele media groeiden de bruto mediabestedingen van zowel televisie als radio ten opzichte van de eerste zes maanden van 2009. Televisie groeide met 8,9 procent tot anderhalf miljard euro en radio met 9,4 procent tot 264 miljoen euro. Met uitzondering van januari groeiden beide mediumtypen in alle individuele maanden van 2010.
Bron: Nielsen/Broadcast Magazine