MIPCOM: groot, groter, grootst
De mooiste anekdote tijdens MIPCOM komt van Taco Zimmerman. De oprichter en CEO van Tuvalu Media vertelt zijn Vlaamse partners dat Talpa “wellicht in handen komt van de Chinezen”, waarop die hem vol ongeloof aankijken.
“De Chinezen is namelijk ook de naam van een klein Belgisch productiebedrijf,” verduidelijkt Zimmerman lachend. Op de internationale programmabeurs in Cannes is wat in het Engels zo pakkend M & A wordt genoemd (Mergers & Acquisitions, fusies en aankopen) ditmaal hét gespreksthema. Wat dat betreft vormt MIPCOM het perfecte decor: de dertigste editie trekt volgens de organisatie een recordaantal deelnemers (13.700) uit meer landen dan ooit (112), waarbij van de 4600 aankopers 1300 zich louter richten op digitale rechten en VOD.
Het groot, groter, grootst in Cannes geldt ook voor de zogeheten Media Mastermind Keynotes. Zo mag James Murdoch, co-chief operating officer, chairman & CEO van 21st Century Fox, zichzelf met recht mediamagnaat noemen. Datzelfde geldt voor Anne Sweeney, de co-chair van Disney Media Networks en president van de Disney/ABC Television Group en volgens The Hollywood Reporter The Most Powerful Woman In Entertainment. In 2011 kreeg ze alle lof toegezwaaid in Cannes als Personality Of The Year en ditmaal valt die eer te beurt aan Simon Cowell, onder andere bedenker van Got Talent en X Factor.
Broadcast Magazine is erbij en doet verslag van hun optredens. Maar uiteraard worden ook de ontwikkelingen rond de Nederlandse deelnemers en bedrijven niet vergeten. Met name over Talpa valt genoeg te melden…
Liefst elf pagina’s over MIPCOM zijn terug te vinden in de novembereditie van Broadcast Magazine. Nog steeds geen abonnee? Klik hier en maak gebruik van de speciale actie!
Bron: Broadcast Magazine