NOS op vijfde plek in lijst sterkste merken
De NOS is de top 5 binnengedrongen in het onderzoek naar het sterkste merk van Nederland. De omroep klimt van de negentiende naar de vijfde plaats op de lijst. Ook tv-zender Discovery Channel komt sterk uit het onderzoek; de populair-wetenschappelijke zender eindigt op plaats zes.
Alleen de merken Google, Microsoft, Ikea en de Efteling zijn in de ogen van de consumenten sterker dan de NOS. “Volgens de Nederlandse consument gaat het merk met zijn tijd mee, maar blijft het staan voor vertrouwen en intelligentie”, stelt merkadviesbureau BrandAsset, dat het onderzoek jaarlijks uitvoert.
De onderzoekers verklaren het succes van de NOS door de eigentijdse uitstraling. Zo heeft de omroep volgens hen relatief snel ingespeeld op de mogelijkheden van mobiel internet en blijft de NOS staan voor vertrouwen en intelligentie. “De NOS geniet aanzien en wordt als oprecht gezien. Dit ondanks of misschien wel dankzij het aantal zenders dat er de afgelopen twintig jaar is bijgekomen. De NOS wordt gezien als dé nieuwsautoriteit.”
Plaatsvervangend hoofdredacteur van NOS Nieuws Marcel Gelauff is “enorm blij” en noemt de vijfde plaats een “erkenning van wat we als redactie dagelijks met elkaar doen, namelijk op alle media ons brede publiek zo goed mogelijk bedienen.”
Top tien sterkste merken 2010:
1. Google
2. Microsoft
3. Ikea
4. Efteling
5. NOS
6. Discovery Channel
7. Marktplaats.nl
8. Bol.com
9. Senseo
10. Coca Cola
Bron: NOS/Broadcast Magazine