OPTA: Nederland massaal digitaal
In 2010 is voor het eerst het merendeel van de vaste telefoon- en kabeltelevisie-aansluitingen digitaal. 50,8 procent van de vaste bellers belt via een digitale lijn en 55 procent van de huishoudens die via de kabel televisie kijken, heeft digitale televisie. Daarmee heeft digitaal het definitief gewonnen van analoog. Deze ontwikkelingen constateert OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, in haar marktmonitor 2010.
Het aantal consumenten dat digitale televisie via de kabel afneemt was in 2010 groter dan het aantal consumenten dat alleen analoge televisie via de kabel heeft (55 procent vs. 45 procent). Naast kabeltelevisie, zijn er ook (digitale) alternatieven zoals IPTV via glasvezel of DSL, satelliet en Digitenne. Het percentage consumenten dat via zo’n alternatief televisie kijkt, is gestegen van 24% medio 2009 naar 28 procent in september 2010. Digitale televisie groeit al enkele jaren met zo’n 10 procent per jaar. In september 2010 heeft 65 procent van de consumenten digitale televisie en nog maar een derde van alle consumenten alleen een analoog televisieabonnement.
Twee op de drie consumenten neemt een gebundeld pakket af, dit zijn vijf miljoen huishoudens. In 2010 is triple play, een bundel met televisie, internet en bellen, het meest populair met 2,2 miljoen abonnementen. Deze bundel wordt door ruim 30 procent van alle huishoudens afgenomen. Dit gaat ten koste van het aantal huishoudens met een bundel van breedband en vaste telefonie: dit aantal is gedaald van 26,3 procent naar 23,2 procent. Zo’n 800.000 huishoudens (11,3 procent) kiezen voor een bundel met breedband en televisie. Ten slotte maakt bijna 2,5 procent van de huishoudens gebruik van een bundel van televisie en vaste telefonie.
OPTA’s jaarverslag en marktmonitor 2010 zijn hier compleet te bekijken.
Bron: OPTA