Philips stoot tv-tak af
Philips heeft zijn televisie-activiteiten definitief ondergebracht in een samenwerkingsverband met het Taiwanese TPV Technology. Dat heeft het elektronicaconcern bekend gemaakt. Philips wordt voor 30 procent eigenaar van het nieuwe tv-bedrijf, TP Vision. De televisies die dat bedrijf gaat ontwerpen, maken en verkopen krijgen de merknaam Philips.
TP Vision krijgt een hoofdkwartier in Amsterdam en wordt geleid door de Nederlander Maarten de Vries. Philips kondigde de afstoting van de verlieslijdende televisie-activiteiten vorig jaar april al aan. In de afgelopen maanden werd de deal definitief afgerond en kreeg de samenwerking de benodigde toestemming van toezichthouders.
Alle televisie-activiteiten van Philips, inclusief de 3500 medewerkers, worden overgeheveld naar de joint venture. TP Vision krijgt in eerste instantie 5 jaar het recht de merknaam Philips te gebruiken. Die periode wordt met 5 jaar verlengd als aan de doelstellingen wordt voldaan.
In ruil voor de merknaam ontvangt Philips vanaf 2013 royalties ter waarde van 2,2 procent van de omzet met een minimum van 50 miljoen euro per jaar. TPV betaalt bovendien een nog te bepalen bedrag voor zijn belang.
De professionele televisieactiviteiten van Philips zijn in 2004 al overgegaan naar Grass Valley. Dat bedrijf is nog steeds gevestigd in Breda.
Bron: RTL Z/Broadcast Magazine